Japan is dol op Nijntje

Geen vertrouwen meer in aandelen? Investeer in kunst! Volgens Udo Boersma, eigenaar van het in affiches gespecialiseerde veilinghuis Van Sabben Auctions, is dat een beproefd medicijn in onzekere financiële tijden. „Koop een affiche van Cassandre of een andere beroemde ontwerper. Die zijn waardevast. En zolang ze aan de muur hangen, kun je er iedere dag van genieten.”

Van Sabben Auctions uit Hoorn, om de hoek bij het Affiche Museum, is een van de tien veilinghuizen in de wereld die uitsluitend posters verkopen. Tweemaal per jaar biedt Boersma, een voormalig sportleraar die tien jaar geleden het door antiquaar Piet van Sabben opgerichte veilinghuis overnam, zo’n duizend affiches en reclameborden van email te koop aan. Het aanbod varieert van vooroorlogse affiches voor dierentuinen, sigaretten, wintersportoorden tot meer recente tentoonstellingsaffiches van Andy Warhol en Keith Haring.

Bij de 32ste veiling, volgende week zaterdag, komen eerst twaalf Nijntje-affiches van Dick Bruna aan bod. Boersma begint vaker met werk van de Utrechtse tekenaar. „Japanners zijn dol op Bruna. Dan zit er meteen vaart in de veiling.”

Driekwart van de aangeboden affiches gaat naar het buitenland, vooral naar de Verenigde Staten en Japan, maar ook naar verzamelaars in Argentinië, Zuid-Korea en Australië. De buitenlandse verzamelaars bieden vooral via internet, zegt Boersma. Zijn veilingen zijn via eBay rechtstreeks te volgen.

In Nederland zijn volgens de veilinghouder hooguit tien serieuze collectioneurs. „Ik voel me hier soms als een roepende in de woestijn. Kijk naar Amerikaanse films en tv-series. Daar hangen in interieurs vaak originele posters aan de muur. En heel wat sterren verzamelen daar.” Misschien, mijmert de veilinghouder, moet hij om belangstelling te kweken de verzamelende zangeres Beyoncé eens uitnodigen voor een bezoek.

Meestal is een affiche van A.M. Cassandre, Henri de Toulouse Lautrec of Alphonse Mucha het topstuk van de veiling. Dat zijn de affichemakers die er het beste in slaagden om de geest en de stijl van hun periode te verbeelden. Maar volgende week is het historisch pronkstuk van de hand van een Nederlandse ontwerper: Bart van der Lecks affiche uit 1916 voor de Batavier-Lijn, een veerdienst tussen Rotterdam en Londen. „Dat stuk papier heeft twee wereldoorlogen meegemaakt”, zegt Boersma enthousiast, „en nog steeds ziet het er fantastisch uit”.

Het beroemde Van der Leck-affiche, dat behoort tot de vaste collectie van het Museum of Modern Art in New York, is twee keer eerder bij Van Sabben Auctions geveild. In 1995 deed het 28.000 gulden, twee jaar geleden 16.000 euro. Het zou Boersma niet verbazen als het dit keer 20.000 euro opbrengt. „Topstukken verkopen altijd. En van dit affiche zijn misschien nog slechts tien exemplaren in omloop.”

Veel Nederlandse ontwerpers hebben van affiches hun specialisme gemaakt. Bij elke veiling richt Boersma in de catalogus de aandacht op een van hen. Dat kan een vooroorlogse grootheid zijn als Lion Cachet, Piet Zwart of Paul Schuitema, maar ook een graficus die nog actief is. „Lex Reitsma, Marten Jongema en Gielijn Escher zitten in de lift.” Recente tentoonstellingsaffiches van deze ontwerpers zijn al te koop vanaf 70 euro, zegt Boersma.

Zelf bezit hij slechts een kleine collectie posters. Als veilinghouder zelf verzamelen, dat is uitgesloten, vindt Boersma. „Dan word je als een kroegeigenaar die zijn bier het liefste zelf drinkt.”

Veiling ‘Poster Auction 32’ 15 nov 11u bij Van Sabben Auctions, Appelsteeg 1-B, Hoorn. Kijkdagen 13-14 okt 11-17u. Inl: www.vansabbenauctions.nl