De motorfiets als ultieme ontsnappingsmachine

Kracht, snelheid en design: daar draait het op de grote motorshows in Europa om. Het angstbeeld van rijzende zeespiegels en omvallende banken is niet aan de orde.

Crisis? What crisis? Op de grote jaarlijkse motorbeurzen vorige maand in Keulen en deze week in Milaan, de EICMA tot en met 9 november, lijkt niets van de boze buitenwereld door te dringen. Kracht, snelheid en design, daar gaat het om. Zorgen om stijgende brandstofprijzen, rijzende zeespiegels en omvallende banken lijken ver weg.

Iedere fabrikant zegt dat hij nog niets van een inzakkende vraag merkt en berichten over productiebeperkingen worden ferm tegengesproken. Belangrijke fabrikanten van motoren als Honda en BMW vertellen dat ze juist van plan zijn volgend jaar juist méér motorfietsen te gaan produceren. Maar, zo zeggen de woordvoerders erbij, je weet het nooit. Als er een flinke recessie komt, zullen ook zij genoodzaakt zijn hun plannen drastisch bij te stellen.

Voorlopig verdringen de beursbezoekers zich nog rond zorgeloze creaties als de nieuwe V-max van Yamaha. Iedereen wil even in het zadel van die gedrongen krachtpatser van 310 kilo. Met een zwart motorblok van 1.700 cc dat 200 pk kan leveren en met enorme luchthappers naast de tank. In die tank kan 15 liter, en niemand bij Yamaha kan vertellen na hoeveel kilometer die liters op zijn. Het zal ook het laatste zijn waar een V-maxberijder aan denkt als hij met doordraaiend achterwiel een zwarte rubberstreep op de boulevard trekt.

Motorfietsen zijn ontsnappingsmachines, dat maakt het verzamelde aanbod van de Europese, Japanse en Amerikaanse motorindustrie weer eens duidelijk. Terwijl in de auto-industrie de zuinige auto’s niet zijn aan te slepen en benzineslurpers van het toneel verdwijnen, kan in de motorwereld een nieuw merk als het Amerikaanse Victory de markt bestormen met een stuk of zes fris bedachte zwaargewichten in Harley Davidson-stijl.

Zeker, de meeste fabrikanten hebben nu comfortabele motorscooters in het programma. De belangstelling voor snel transport in dichtslibbende steden groeit, en daar zijn die scooters heel geschikt voor. Zo toont Honda in Milaan zijn nieuwe T400, de eerste motorscooter met een tweecilinder motor. Maar het zijn de muscle bikes die op de beurzen de toon aangeven.

Machines als bodybuilders die alles laten zien wat ze in huis hebben: framebuizen, motorblokken, tandwielen, kettingen. Niet erg functioneel in de dagelijkse praktijk, maar de motorfiets verkeert al lange tijd in hoger sferen – en daar gelden andere maatstaven.

Ook de nieuwe Suzuki Gladius, een motor van 650 cc uit het middensegment en bedoeld voor vrouwen en beginners, is een voorbeeld van dat technisch exhibitionisme: geen detail blijft de toeschouwer bespaard.

De ingewikkelde frameconstructie en de ophanging van het motorblok is in contrasterende kleuren uitgevoerd. Niemand hoeft te denken dat een Gladius-berijder genoegen neemt met een doorsnee product.

Ook BMW doet eraan mee. Terwijl de Duitsers druk bezig zijn hun auto’s zuiniger en milieuvriendelijker te maken en experimenteren met hybrides en waterstofauto’s, geldt voor de BMW-motorfietsen: anything goes. Een opmerkelijke verschijning is hun nieuwe K 1300 R.

Een naked bike, zoals dat heet, dus zonder stroomlijn of windscherm. Een brutale en ongenaakbare motorfiets – de adjectieven zijn van BMW zelf. En dat is-ie. Een wirwar van schermpjes, stangetjes, deksels en en buizen. De voorvork ziet eruit alsof de motor zojuist tegen een betonnen muur is gereden, in de bekleding van de budyseat heeft de ontwerper alvast vier scherpe plooien gemaakt en voor het contrast zijn alle boutjes in de matzwarte motordeksels in glimmend roestvrij staal uitgevoerd. Wie van de 175 pk die de motor kan ontwikkelen een beetje wil genieten moet zich wel voorbereiden op krachtige rijwind – de topsnelheid ligt vér boven de 200 km per uur.

Maar dat geeft niet. De werkelijkheid is al grauw genoeg. Zittend op zo’n rode Ducati Monster gaat de zon vanzelf schijnen. Hij is er nu ook in een uitvoering van 1.100 cc, dus het geluid is nu nog dieper. En voor wie het durft is er de agressieve Streetfighter (1.100 cc, 155 pk) van datzelfde merk. Wie even gas geeft hoeft zelfs in de achteruitkijkspiegel de crisis niet meer te zien.