Telegraaf uit bladen

Telegraaf Media Groep (TMG) wil het merendeel van de tijdschriftentak afstoten. In Nederland gaat het om de bladen Elegance, Residence, Hitkrant, JAN, FHM, CosmoGirl en Motoplus. Daarnaast wil het mediabedrijf af van de belangen in Media Librium, leverancier van digitale media, en magazines in Zweden en Oekraïne.

Het besluit volgt op het verlies van 176 miljoen euro dat TMG de eerste helft van dit jaar leed. Dit verlies ontstond doordat TMG veel meer moest betalen voor aandelen in het Duitse tv-bedrijf ProSiebenSat1 dan gepland. TMG maakte in augustus bekend 40 tot 50 miljoen euro kosten te besparen. Daarvoor werden 425 van de 3.500 arbeidsplaatsen geschrapt.

TMG voert overnamegesprekken met verschillende uitgevers. Volgens een woordvoerder zijn de onderhandelingen nog van verkennende aard. Bij de af te stoten onderdelen werken 351 mensen. TMG kan nog niet zeggen of de overnames tot banenverlies zullen leiden. Een woordvoerder zegt dat „dit afhankelijk is van de koper”.

Het mediabedrijf houdt de bladen Privé, Vrouw en Autovisie. Deze magazines sluiten aan bij dagblad De Telegraaf. Roddelblad Privé is voortgekomen uit een dagelijkse pagina in de krant en Vrouw is een weekendbijlage van het grootste dagblad van Nederland.

Het tweewekelijks uitgebrachte Carp gaat aan het einde van dit jaar verder als online magazine.