Meer aandacht voor Nedergames

Morgen worden voor de eerste keer de Dutch Game Awards uitgereikt.

De Nederlandse gameindustrie groeit, maar toch ging het vermaarde Coded Illusions failliet.

In Nederland hield zich tien jaar geleden slechts een enkeling bezig met het maken van games. Inmiddels kun je spreken van een kleine maar groeiende industrietak. Om meer aandacht te krijgen voor games van eigen bodem worden morgenavond voor de eerste keer de Dutch Game Awards uitgereikt.

Viktor Wijnen, van game-incubator Dutch Game Garden, is blij met de nieuwe prijs. „Er worden briljante producten gemaakt in Nederland, maar een nationaal platform om dit te promoten ontbrak. Met de komst van deze prijzen krijgen Nederlandse gamemakers meer erkenning.”

Wijnen heeft nog geen exacte cijfers, maar schattingen gaan uit van meer dan 250 organisaties en 2.500 professionals die zich in Nederland bezighouden met games. Wijnen: „Dat is de industrie in de breedste zin. Toeleveranciers, kennisinstellingen, researchpartijen, gespecialiseerde media, evenementenbureaus. En natuurlijk ontwikkelaars.”

Hoe groot de omzet is is onbekend, maar Nederlandse gamemakers zorgen wel voor een rijk geschakeerd aanbod. Er worden enkele grote commerciële producties gemaakt, ook wordt in opdracht van bedrijven aan reclamespelletjes gewerkt en zijn er serious games met educatieve doeleinden.

Een van de genomineerden voor de Dutch Game Awards is de humoristische fantasiegame Overlord. Dit is een voorbeeld van een groots opgezette productie, gemaakt door Triumph Studios uit Delft. Het spel draait om een boosaardige heerser die commando’s moet geven aan zijn minions, roekeloze monstertjes. Het is een parodie op Lord of the Rings-achtige fantasy.

Triumph-oprichters Lennart Sas en Arno van Wingerden waren gamepioniers in Nederland. „Begin jaren negentig zaten we in de demo scene: jongens die met beperkte middelen fraaie effecten op het computerscherm toverden”, zegt Sas. „Op een gegeven moment liepen we stage bij een Amerikaans gamebedrijf, daarna wilden we zelf ook spellen maken.”

Eerst ontwierpen ze Age of Wonders, een strategiegame. Daarna Overlord. „Van het spel zijn al meer dan een miljoen exemplaren verkocht en het kreeg goede kritieken.”Volgend jaar moet het vervolg af zijn. De vijand is dan een decadente keizer geïnspireerd op de Romeinse heersers.

Maar eerst moeten de makers kijken of ze de drie nominaties voor Overlord op de Dutch Game Awards kunnen verzilveren: Best PC/Console Game, Best Original Game Design en Best Visual Design. „De Awards zijn nuttig”, zegt Sas. „Ik merk dat veel mensen niet weten dat Overlord uit Nederland komt. Een evenement als dit kan hier verandering in brengen.”

De gerenommeerde Rotterdamse studio Coded Illusions is niet genomineerd. Haven, een futuristische actie-avonturengame, is na vier jaar ontwikkeling nog steeds niet af. Oprichter Richard Stitselaar is inmiddels bezig met de afwikkeling van het faillissement van zijn bedrijf, dat hoorde tot de grotere gamebedrijven in Nederland. De belangrijkste investeerder had veel geld in Amerikaanse hypotheken zitten. In mei werd het medewerkersbestand van meer dan veertig man gehalveerd, drie weken geleden ging definitief de stekker eruit.

„Als we op tijd een uitgever hadden gevonden, was dit niet gebeurd”, zegt hij. „Dat lukte niet omdat ons spel een beetje in een grijs gebied valt. Niet goed genoeg om mee te tellen met de grote jongens, maar tegelijk te goed, en dus te duur, om opgepikt te worden als B-titel.”

Haven werd ook slachtoffer van te grote ambities. Stitselaar: „Oorspronkelijk was het een avonturenspel met statische 2D-achtergronden. Als we het zo hadden afgemaakt, waren we binnen het budget gebleven. In plaats daarvan zijn we overgestapt naar een 3D-game met meer actie-elementen. Dat maakte de productie langer en duurder.”

Stitselaar heeft de afgelopen vier jaar veel geleerd. „Deze industrie wordt soms te mooi afgeschilderd”, zegt hij. „Een beetje spelletjes maken en dan bakken met geld verdienen. Maar er gaan enorme bedragen in om, het is een keihard wereldje.”

Coded Illusions heeft niet voor niets bestaan. Stitselaar: „Veel van onze medewerkers kwamen direct uit school. Zij kunnen een paar jaar werkervaring op hun cv zetten. Tachtig procent van onze mensen heeft nu alweer een baan bij een gameontwikkelaar.”