Linkerhand heeft andere bacteriën dan rechterhand

Rotterdam. Op elke mensenhand leven gemiddeld 158 soorten bacteriën. En het aantal verschillende soorten is zó groot, dat de 158 soorten van iemands linkerhand maar weinig overeenkomen met die van zijn rechterhand. De alom bekende huidflora is dus veel rijker dan gedacht, blijkt uit een genetische analyse in Proceedings of the National Academy of Sciences (Early Edition). Het is de afgelopen jaren veel makkelijker geworden om ingewikkelde ecosystemen van bacteriën te bestuderen. In een laboratorium was dat voorheen lastig: de meeste bacteriën laten zich niet kweken.

Biologen van de Universiteit van Colorado (VS) vonden op de handen van 51 studenten in totaal 4.742 soorten bacteriën. Veel studenten die tijdens de studie bemonsterd werden, bezaten types die niemand anders bij zich droeg. Slechts vijf bacteriesoorten kwamen op alle handen voor.

Opvallend was dat de studenten bepaalde bacteriën vaak op hun dominante hand droegen (vaak de rechter) en dat andere meestal op de andere hand voorkwamen. De rechterhand ”komt in contact met andere oppervlakken”, schrijven de onderzoekers. Ze vonden onder meer relatief veel Enterobacteriales, waartoe veel darmbacteriën behoren. Maar ook kan het milieu van de linker- en rechterhand verschillen: meer of minder zout, talg of vocht.

Mannenhanden bevatten minder verschillende bacteriën dan vrouwenhanden. Dat kan komen doordat hun handen zuurder zijn - daar houden niet alle bacteriën van.

Handen wassen is weliswaar een goede gewoonte om schadelijke bacteriën te verwijderen, maar globaal blijft het aantal soorten na een wasbeurt gelijk. ”Óf de bacteriegemeenschappen komen snel weer terug na het handen wassen, óf de meeste types zijn niet met handen wassen te verwijderen.”