De directeur

De directeur

Patrick Moreu (31)

Studie: small business, Hogeschool Haarlem (1995-2000)Werk: directeur TintelingenHuis: twee onder één kapLaatst gelezen boek: Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt!, door KluunBrutomaandsalaris: 8.000 euro

U bent directeur van Tintelingen. Wat is dat voor een bedrijf?

„Wij leveren cadeaus die werkgevers met Kerst aan hun personeel kunnen geven. Onze cadeaus zijn alternatieven voor het klassieke kerstpakket: de doos met etenswaar en wijn. Wij leveren geen standaarddoos maar kerstcadeaus op maat: de werknemer kan zijn presentje zelf uitkiezen. Hij krijgt van zijn baas met Kerst een mooi verpakte cadeaubon. Die bon is helemaal vormgegeven volgens de huisstijl van het bedrijf dat de bon geeft. Met de bon kan de werknemer via onze website een cadeau voor zichzelf bestellen. Wij leveren dat vervolgens af op zijn huisadres.”

Wat bestellen mensen zoal via uw site?

„De blender van Philips is al jaren het meest gewilde artikel. Daarnaast vinden weegschalen voor in de keuken gretig aftrek. Maar wij leveren ook designvazen, kunstobjecten en schalen van Villeroy & Boch en we bieden de mogelijkheid om een foto op canvas te laten afdrukken zodat je die aan de muur kunt hangen.”

Hoe bent u directeur geworden van het bedrijf?

„Ik heb Tintelingen in 2003 samen met mijn compagnon Rik Klinkhamer opgezet. Inmiddels hebben we twintig mensen in dienst en leveren we jaarlijks zo’n 450.000 kerstcadeaus. Dat is bijna 10 procent van alle kerstpakketten in Nederland. We werken voor bedrijven als KLM, het ministerie van Onderwijs en de politie. Daarnaast telt onze klantenkring steeds meer kleine en middelgrote bedrijven. In totaal werken we in opdracht van ruim tweeduizend bedrijven. Vorig jaar hebben we ons bedrijf verkocht aan Accor Services, een onderdeel van de bekende hotelketen. Mijn compagnon en ik zijn aangebleven als directeur. Op termijn zal er een nieuw managementteam aantreden en gaan wij het bedrijf verlaten zodat we weer de handen vrij hebben voor wat we het liefst doen: starten van een bedrijf.”

De ondernemer

Bram Jan Streefland (32)

Studie: small business, Hogeschool Haarlem (1996-2000)Werk: managing director shopVIP.comHuis: appartementGestemd tijdens laatste verkiezingen: D66Laatst gelezen boek: Niets dan de waarheid, door David BaldacciBrutomaandsalaris: 0 euro

U verdient 0 euro?

„Samen met mijn zakenpartner ben ik dit voorjaar een nieuw bedrijf begonnen: een internetwinkel waar we onder andere exclusieve merkkleding verkopen. Tot nu toe hebben we vooral veel voorwerk gedaan. Deze maand gaan we daadwerkelijk van start. Het is de bedoeling dat ik daarna pas ga verdienen.”

Wat doet u precies?

„Via onze website zijn producten van A-merken te koop tegen kortingen van 30 tot 70 procent. We zijn gespecialiseerd in mode en lifestyleartikelen. We bieden onder andere producten van Converse en Tommy Hilfiger. Om bij ons te kopen moet je eerst lid worden van onze site. Dat is kostenloos. Je kunt alleen lid worden als je door een bestaand lid wordt geïntroduceerd. Hoewel we dus nog in de opstartfase zitten, hebben we nu al enkele duizenden leden. Veel van hen komen binnen via de netwerksite Hyves. Daar hebben we ook een eigen profiel.”

Wat zijn uw uitdagingen?

„Ik heb een aantal jaar in Frankrijk gewoond. Daar is het model van internetverkoop aan een gesloten community zeer succesvol. Het bedrijf vente-privee.com heeft in Frankrijk meer dan vijf miljoen leden en draait jaarlijks 350 miljoen euro omzet. Er zit dus potentie in het concept. Dat vind ik interessant. Ik ben een ondernemer in hart en nieren en ben altijd op zoek naar nieuwe kansen. Om die reden vind ik het starten van een onderneming interessanter dan het draaien van een bestaand bedrijf. Samen met mijn compagnon heb ik in 2003 het bedrijf Trustive opgezet. Dat is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot Europa’s grootste aanbieder van hotspots: draadloze internetverbindingen in hotels, stations en vliegvelden. Begin dit jaar hebben we het bedrijf verkocht. Daarom ga ik nu een nieuw avontuur aan.”

Tobias Reijngoud