Recordbedrag voor Malevitsj van Stedelijk

Suprematische Compositie van Kazimir Malevitsj heeft op een veiling in New York 60 miljoen dollar opgebracht. Het schilderij, dat 50 jaar in het Stedelijk Museum hing, brak het record van de Russische schilder.

De New Yorkse najaarsveilingen begonnen gisteren met de avondveiling van impressionistische en moderne kunst bij Sotheby’s. Het totale resultaat van 223.812.500 dollar was ongeveer tweederde van de laagste verwachting. Van de 70 kunstwerken werden 45 verkocht. Daarvan brachten 33 meer dan een miljoen op. Geen goed, maar zeker geen slecht resultaat. De opbrengst behoorde volgens Sotheby’s tot de beste ooit. De zaal was zoals altijd afgeladen, al hoopte mogelijk een deel van het publiek getuige te zijn van een ramp.

„We verkopen in een erg onzekere wereld”, zei David Norman van de afdeling impressionistische en moderne kunst. „We weten dat we rekening moeten houden met een heroverweging van een groot deel van de markt.” Daarom was met de verkopers overlegd over het minimum. Veel werken werden verkocht voor nog minder dan de laagste schatting; veel bezitters namen dus genoegen met een lagere opbrengst.

De Malevitsj werd aangeboden door de erven van de schilder die het werk, samen met vier andere, in april van dit jaar ontvingen als onderdeel van een schikking met de gemeente Amsterdam in verband met een omstreden aankoop in 1958. Daarbij moest ook Suprematisme (‘De voetbalspeler’) het Stedelijk verlaten. Tientallen andere werken mochten wel blijven. Dat Suprematische Compositie (1916) verkocht zou worden was vooraf al zeker, omdat er een ‘onherroepbaar bod’ op was gedaan. Gisteravond kwam er slechts één nieuw bod, afkomstig van een handelaar die vaak voor Russen werkt.

Volgens onbevestigde berichten bood Sotheby’s de vijf werken van de erven in de afgelopen maanden zonder resultaat aan diverse partijen aan voor 250 tot 300 miljoen dollar. Het Stedelijk meende in april nog dat de waarde van de vijf 80 miljoen euro bedroeg.

Records waren er ook voor Edvard Munch, wiens Vampier (1894) met 30 miljoen dollar iets boven verwachting scoorde. Danseuse au repos (1879) van Degas bracht 37 miljoen dollar op. Hetzelfde werk is in 1999 geveild voor 28 miljoen.

Volgens Sotheby’s keerden veel kopers na een tijd van hoge prijzen terug. (Bloomberg, AFP, Reuters)

Meer over de collectie Malevitsj op nrc.nl/kunst