Hoe kom ik van dat huis af?

De huizenmarkt kwakkelt, het Rijk komt nu met een ondersteuningsplan. Voor wie daar niet op wil wachten: tips om een huis te verkopen in crisistijd.

Het gaat slecht met de huizenmarkt. Dit weekeinde maakte het kabinet bekend te werken aan een plan om de kwakkelende markt te ondersteunen. Gedacht wordt aan halvering van de overdrachtsbelasting en verhoging van de Nationale Hypotheek Garantie.

Eerder al bleek dat de huizenprijzen het afgelopen kwartaal voor het eerst sinds 1990 gedaald zijn. Huizen staan inmiddels gemiddeld 140 dagen te koop. En door de kredietcrisis stellen kopers grote uitgaven liever even uit.

Huiseigenaren die niet willen wachten op de plannen van het kabinet zijn genoodzaakt creatieve manieren te zoeken om hun huis te slijten. Daarom: zeven tips hoe zo snel mogelijk van een huis verlost te raken in crisistijd.

1Maak een deal met de makelaar. Bij het onderhandelen over tarieven met de makelaar richten de meeste huiseigenaren zich op het verlagen van de makelaarsvergoeding. Wie zijn huis snel wil verkopen kan echter overwegen om de makelaar een bonus in het vooruitzicht te stellen. Zo kan worden afgesproken dat de makelaar kan rekenen op een extra bedrag als hij het huis binnen een afgesproken termijn weet te verkopen.

2Restyle het huis. Het is vooral raadzaam veel aandacht te besteden aan de inrichting van een huis voor de bezichtiging. Op de site van de NVM is een bezichtigingswijzer te downloaden. Met daarin naast een aantal voor de hand liggende tips (laat overdag de gordijnen open) ook aardige (maak de afvoerputjes schoon).

Ook het inschakelen van een stylist kan veel doen om een huis verkoopklaar te maken. Hij of zij richt het te verkopen huis zo in dat de beste punten ervan naar voren komen. In Groot-Brittannië en de Verenigde Staten zijn deze zogenaamde stagers – decorbouwers – al veelgevraagd. De dienstverlening beperkt zich niet alleen tot het schuiven met meubels, maar omvat ook schilderwerk, verlichting en het tijdelijk opslaan van meubels. Is het huis al leeg – een huis zonder meubels verkoopt slecht – dan zorgt een stager voor een passende tijdelijke inrichting.

Kern is dat de potentiële kopers niet worden afgeleid door de smaak en inrichting van de huidige bewoners. Een stylist elimineert alle storende elementen en slaat daarbij ook het rommelhok en de ijskast niet over. Kijkers openen rustig alle deuren en een muffe ijskast is iets wat iedereen bijblijft.

Afhankelijk van de grootte van het huis rekent een woningstylist voor een advies zo’n 150 euro. Daar komen eventueel kosten voor de uitvoering en de gebruikte verfmaterialen en accessoires bij. Het kan de moeite lonen om de styling in de onderhandeling over het tarief met de makelaar mee te nemen. Een aantrekkelijk huis beperkt de inspanningen van de makelaar. Vraag altijd om referenties, het beroep van stylist is onbeschermd.

3Maak een website. Internet is hét medium om een huis te verkopen. Op bestaande huizensites is weinig ruimte om een huis onder de aandacht te brengen. Voor het opnemen van een brochure moet vaak extra worden betaald. Een eigen website kost een paar tientjes en biedt meer mogelijkheden. Maak een website – met de straatnaam als URL – en vul deze met alle bijzonderheden over het huis en de omgeving. Vermeld het adres van de site op het Te koop-bord in de tuin. Potentiële kopers rijden vaak langs het huis voor de bezichtiging. Let wel op dat er geen kostbare zaken op de foto staan. Dat is een uitnodiging voor inbrekers.

4Bied een overbruggingsgarantie aan. De verkoper kan potentiële kopers over de streep proberen te trekken door hun een zogenoemde overbruggingsgarantie aan te bieden. Dat is een garantie die de verkoper aanbiedt aan de koper om tijdelijk de dubbele lasten van de koper te vergoeden. Kopers krijgen op deze manier extra financiële zekerheid en tijd om de eigen woning te verkopen. De garantie is door de makelaarsverenigingen in samenwerking met de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie ontwikkeld. Binnen de garantietermijn vergoedt de verkoper aan de koper de dubbele woonlasten, zolang die zijn woning nog niet heeft overgedragen. De verkoper verleent deze garantie aan de koper voor een termijn van één of twee jaar. De garantie wordt vastgelegd in de koopakte. De notaris moet erop toezien dat de gemaakte afspraken worden nagekomen.

5Verander van techniek. Als het huis al enige tijd te koop staat is het tijd voor een nieuwe aanpak. In de Britse krant The Times noemt een makelaar het ‘doing a Madonna’. Net als de popster moet het huis zich telkens opnieuw uitvinden en op een andere manier worden gepresenteerd. Maak nieuwe foto’s van het huis, bekijk de verkooptekst nog eens kritisch en belicht daarbij een aantal andere sterke punten.

6Bied extra’s. De Nissan Almera die de eigenaar van een huis in het Twentse Rijssen bij zijn woning aanbood, trekt misschien niet elke koper over de streep. Toch is het aanbieden van extra’s geen slecht idee. Denk daarbij aan zaken die bij het huis horen en de hebberigheid van potentiële kopers kunnen aanwakkeren; zoals een luxe grasmaaier of een robotstofzuiger. Het kan ook om diensten gaan, denk aan het laten doorlopen van het abonnement voor de hovenier voor een jaar.

7Wees niet te creatief. Bij de verkoop van een huis is creativiteit belangrijk. Toch stuit menig goed idee op wet- en regelgeving. Zo had een echtpaar in september in het Britse Devon al 46.000 loten à 25 pond verkocht voor de verloting van hun huis. Dat stond al maanden te koop en was getaxeerd op 1 miljoen pond. Net voor de trekking greep de overheid in, de verloting was net als in Nederland in strijd met de Wet op de Kansspelen. Die verbiedt het om een loterij voor eigen gewin te organiseren.

Ook is het niet toegestaan om in de hele buurt folders van de eigen woning te verspreiden. Wie ze in een brievenbus met een nee/nee-sticker stopt, loopt het risico een boete te krijgen. Ook het in groten getale ophangen van Te koop-briefjes is volgens gemeentelijke regels op het gebied van aanplakken niet toegestaan.