Voor een Ier hoort melancholie bij de liefde

Op de nieuwe cd A Hundred Million Suns brengt de band Snow Patrol vooral zonnig optimisme. „Dit keer ben ik geïnspireerd door de dingen die wél goed zijn gegaan in mijn leven.”

„Succes maakt me nederig”, zegt Gary Lightbody. De zanger van Snow Patrol draagt een trui en een vale spijkerbroek tijdens het interview in een Amsterdams café. „Niet de muzikanten, maar de mensen in de zaal maken dat een rockband succes heeft. Het klinkt als een cliché wanneer je een popster op het podium hoort zeggen dat „jullie het allerbeste publiek zijn waarvoor we ooit gespeeld hebben”. Maar als ik zoiets zeg, meen ik het. Nederland heeft Snow Patrol in een vroeg stadium in de armen gesloten. Daarom komen we hier graag.”

Snow Patrol maakte er een lied over op het nieuwe album A Hundred Million Suns. ‘I love this city tonight, I love this city always’ zingt Lightbody in Take back the city. Het is een vurig pleidooi om van je eigen stad te houden, ook al zijn er op het eerste gezicht alleen grijze gebouwen en opgebroken straten.

„Ik haatte Bangor, de stad in Noord-Ierland waar ik ben opgegroeid. Ik wilde er zo snel mogelijk weg, mijn muzikale ambities achterna. Schotland werkte als een magneet, ook op andere Ierse bands zoals Ash en The Divine Comedy. Glasgow was begin jaren negentig een broedplaats van talent en activiteit. Ik voelde me er meteen thuis. Sindsdien heb ik geleerd dat elke plek op aarde zijn eigen charmes heeft. In Ierland kom ik nu ook weer graag.”

Gary Lightbody raakt niet uitgesproken over zijn favoriete nieuwe rockbands uit Noord-Ierland. Hij is fan. „The Panama Kings, Kowalski, Cashier No. 9, And So I Watch It From Afar. General Fiasco, wat een geweldige naam voor een band! De rockwereld is sterk veranderd nu het niet zo goed gaat met de platenindustrie en er geen contracten meer te vergeven zijn aan onbeproefde bands. Beginnende bands zijn op zichzelf aangewezen, en brengen dus hun eigen cd’s en vinylsingles uit. Onafhankelijk is weer echt onafhankelijk, zoals in de begindagen van de punk. Dat vind ik een gezonde ontwikkeling.”

Heeft hij niet makkelijk praten, met de machtige machinerie van een grote platenmaatschappij achter zich? „Vergeet niet dat Snow Patrol er jaren over gedaan heeft dit niveau van succes te bereiken. We bestaan al veertien jaar en we laten ons niet zo snel gek maken.”

De doorbraak kwam met de single Run waarmee ze in 2004 de wereld veroverden. De hit Chasing cars van het voorlaatste album Eyes Open volgde en na een lange wereldtournee zag het er naar uit dat Snow Patrol een rustpauze van een jaar zou inlassen. Van rust was weinig sprake meer toen Gary met het computerprogramma Garage Band leerde werken, vertelt de zanger. „Opeens vloeiden de ideeën zo moeiteloos uit mijn pen dat ik binnen de kortste keren tientallen demo’s voor mogelijke songs op mij laptop had staan.”

In Berlijn voltooide Snow Patrol binnen enkele weken het album met hun vertrouwde producer Garrett ‘Jacknife’ Lee, die ze dit keer alle hoeken van de studio liet zien op zoek naar nieuwe sounds. A Hundred Million Suns is een herfstplaat bij uitstek, zou je zeggen aan de hand van de diepe melancholie die aan de stemmige songs ten grondslag lijkt te liggen.

Toch ziet Gary Lightbody duidelijke lichtpunten vergeleken bij het eerdere werk. „Eyes Open ging over verlies en treurnis van voorbije relaties. Dit keer ben ik juist heel erg geïnspireerd door de dingen die wél goed zijn gegaan in mijn leven; de zon die doorbreekt en het feit dat ik me eindelijk aan iemand heb kunnen binden. Het kostte me wat moeite om door te zetten, toen ik me realiseerde dat dit een plaat over de liefde zou gaan worden. Als daar een spoor van melancholie in zit, dan is dat waarschijnlijk zo ingebakken in mijn Ierse natuur dat er geen ontkomen aan is.”

Hoewel er in de loop der jaren een element van vakmanschap in hun muziek is geslopen, inspireerde Berlijn hen tot nieuwe pieken. „Je merkt aan die stad dat alles er mogelijk is; dat kunstenaars er naartoe trekken omdat het een brandpunt is van creativiteit. De val van de Muur heeft een lange uitwerking, onder meer omdat woon- en werkruimte er betrekkelijk goedkoop zijn. Berlijn is niet meer die sinistere stad waar David Bowie en Brian Eno in de jaren zeventig naartoe trokken om er de donkere muziek van Low en Heroes op te nemen. De zon schijnt er tot diep in de nacht, in de clubs en discotheken. Onze plaat was klaar voordat we het zelf in de gaten hadden.”

A Hundred Million Suns verscheen vorige week bij Universal. Inl.: snowpatrol.com