Sexy heupwiegen op 9 centimeter hoogte

Lang niet iedereen beheerst de verfijnde kunst van het hogehakkenlopen.

Tijdens de workout leer je hoe je sierlijk op (je eigen) hakken kunt flaneren.

„Soms zie je vrouwen op hakken lopen en denk je ‘is toch een beetje jammer’.” Aan het woord is Nienke van Maris (31). Zij geeft met Eline Ploeger (43) de cursus High Heel Workout. Omdat ze op straat weleens vrouwen voorbij zien komen die ’s ochtends duidelijk liever gympen hadden aangetrokken.

Nienke van Maris doet het even voor. Op haar stiletto’s neemt ze stappen van wel een meter. „Te grote stappen, mijn favoriet onder de ‘foute-hakkenloopsters’.” Dan zijn er nog de vrouwen die met wijde benen lopen, die te ver naar voren of achteren hangen en die hun knieën erg gebogen of juist gestrekt houden.

Tot die laatste groep blijk ik te horen. Stiekem had ik natuurlijk gehoopt dat de instructrices zouden zeggen: jeetje, dat gaat soepel op die hakken. Maar nee. Bij de training in HealthCity in Hoofddorp houd ik op de 9 centimeter hoge hakken mijn knieën te stijf. En daardoor wiegen mijn heupen niet lekker mee.

De twee kwamen op het idee voor de cursus nadat ze lazen over een stiletto workout in New York. Eline Ploeger is al twintig jaar sportinstructrice en wist oefeningen te bedenken om de spieren warm te maken die je gebruikt bij het lopen op hakken. Nienke van Maris verzon tips hoe je het beste op hakken kunt lopen. Zij werd namelijk vorig jaar op het forum www.naaldhakken.info uitgeroepen tot hakkendraagster van het jaar. Ze kwam als styliste bij het tv-programma Woon en Klus Magazine vaak op hakken de bouwplaats op.

Om te beginnen moesten Van Maris en Ploeger elkaar leren in het sportief- en sexy-zijn. Want ook al begon het initiatief als een grap, inmiddels straalt alles uit dat de twee vrouwen het serieus aanpakken. Voor zichzelf hebben ze een trainingspak laten maken (zwart met roze bedrukking), de website ziet er gelikt uit (er is zelfs al een webshop) en, zeggen ze, het bedrijf moet zo groot worden dat ze nieuwe trainers moeten aannemen.

Terug naar de training. Van Maris en ik houden elkaar bij de schouders vast en lichten steeds sneller onze hielen van de grond. Hiermee warmen we duidelijk voelbaar de kuitspieren op. Met andere oefeningen trainen we de onderrug, buik, billen, bovenbenen en enkels. Die spiergroepen gebruik je bij het lopen op hakken.

Iedereen kan leren op hakken te lopen, is de mening van Ploeger en Van Maris. Ploeger is zelf het levende bewijs, zegt ze. Voor de workout liep ze op 5 tot 7 centimeter, nu lukt 10 centimeter met gemak. Maar haar voeten zijn nog niet zo sterk als die van Van Maris. Daarentegen kan Van Maris niet zo goed meer met platte voeten op de grond staan. Daarvoor zijn haar kuitspieren te kort geworden. Of continu lopen op hakken goed voor je is, verschillen ze daarom van mening. Ploeger beveelt afwisseling aan, wat Van Maris betreft hoeft dat niet.

Zwetend op m’n 9 centimeter hoge palen weet ik één ding zeker: op hoge hakken lopen is een sport. Toegegeven, na de workout gaat het beter. Maar zomaar op hakken lopen gaat niet meer. Die knieën, denk ik al klakkend, ontspan ze.

Op 10 en 17 december is er een tweedelige High Heel Workout bij HealthCity in Badhoevedorp (17,50 euro pp). Je kunt je ook als groep aanmelden, bijv. met een vrijgezellenfeest (va. 1 uur; 1 uur kost 300 euro). Zie ook www.highheelworkout.nl.