Orde in de klas? Met die onopgevoede kinderen?

Wel wat flauw van Ton van Haperen en F.J. Misset (Opinie & Debat, 18 en 25 oktober) om orde in de klas toe te schrijven aan de kwaliteit van de individuele leraar. Ja, het is waar dat goede leraren over het algemeen ook orde in hun klas hebben. Het is ook waar dat orde in de klas op te bouwen en te leren is. Maar we kennen allemaal ook de externe factoren die ons leraren af en toe verhinderen om orde in de klas te krijgen en te houden: veel te grote klassen in een klein lokaal, dat soms niet eens een vaklokaal is. Als je toch al een stuiterende klas hebt, is dit vaak de nekslag.

Ook hebben we steeds vaker te maken met gedragsproblemen, zoals autisme en ADHD. Zelfs voor goed opgeleide, ervaren vakdocenten is het een heidense klus om een groep van 30 leerlingen - van wie enkelen met dit soort gedragingen - te regisseren. En dan is er nog het leger `gewoon niet zo goed opgevoede` kinderen dat het normaal vindt om zonder te groeten de klas binnen te komen, petten, kauwgum, flesjes drinken niet weg te doen, over alles met de docent in discussie te gaan en denkt meer rechten dan plichten te hebben.

Orde in de klas door goed les te geven? Kom nou toch, als het zo simpel was.