'Ze gooien de boel gewoon dicht'

Uitzendbureaus worden in tijden van crisis doorgaans als eerste getroffen. De kwartaalresultaten van USG People vielen analisten mee.

Ondanks de kredietcrisis kwam uitzendbedrijf USG People vandaag met beter dan verwachte kwartaalresultaten. Het bedrijf is somber over de korte termijn, maar wist in de neergaande markt toch een nettowinst te realiseren van 33 miljoen euro, bijna 7 miljoen minder dan vorig jaar.

USG People is actief in een groot deel van Europa en haalt bijna de helft van de omzet in Nederland en België. Het beursgenoteerde bedrijf, voortgekomen uit onder andere Unique, nam in 2002 uitzendorganisatie Start over en drie jaar later de Belgische branchegenoot Solvus, bekend van Content.

Het gaat al langer slecht in de uitzendbranche, die doorgaans vooruitloopt op de situatie op de rest van de arbeidsmarkt. Financiële man Rob Zandbergen is gematigd positief over de toekomst: „Het valt mee, maar ook wij ontspringen de dans niet.”

Veel uitzendkrachten moeten al vertrekken bij bedrijven. Hoe verklaart u de meevallende cijfers van USG People?

„Wij werken voor ongeveer 70 procent voor het midden- en kleinbedrijf. Als grote bedrijven in de problemen komen, hebben we daar niet onmiddellijk last van.”

Komen de echte problemen nog?

„De omzet loopt terug, met name in Frankrijk en Spanje gaat het hard naar beneden. Daar zijn we niet zo groot, maar dat zien we wel terug in de cijfers. We opereren voornamelijk in de Benelux, waar de klap wellicht minder hard aan zal komen, maar ook hier zal het slechter gaan. De werkloosheid zal toenemen, uitzendkrachten gaan er als eerste uit. Je mag op de korte termijn niet verwachten dat dat beter zal gaan. Als een van de eerste bedrijven hebben we vorig jaar al gewaarschuwd dat het minder zou gaan. De huidige problemen hebben die neergang versterkt.”

Hoe houdt u zich staande in een neergaande markt?

„Wij zijn een specialistisch bedrijf en in veel sectoren waar wij opereren zie ik nog steeds groei. We hebben bijvoorbeeld bureaus voor ingenieurs en secretaresses, die groeien en dat zullen blijven doen: er is nog steeds een groot gebrek aan technisch personeel en andere specialisten.”

Waar gaan de problemen wel ontstaan?

„Bij de volume-uitzendbureaus, de algemene uitzenders. Daar vliegen ze er bij bosjes uit. Neem de autobranche, daar gooien ze de boel gewoon dicht, waarop de vraag naar uitzendkrachten onmiddellijk daalt.”

Specialisten kunnen opgelucht ademhalen?

„Nee, het gaat allemaal naar beneden, er is geen categorie die de dans zal ontspringen, maar er is wel een natuurlijke schaarste aan technisch personeel.”

De uitzendbranche is een goede thermometer voor de rest van de arbeidsmarkt. Hoe ziet die eruit?

„Onze koersen zijn halverwege 2007 al naar beneden gegaan, of het dieptepunt voor ons bereikt is, durf ik niet te zeggen. Niemand weet nu precies te voorspellen wat de kredietcrisis gaat betekenen voor de echte economie, dus voor arbeidsmarkt. Dat alle markten naar beneden gaan en de winst afneemt is logisch, ook wij ontspringen de dans niet. Maar het scenario dat nu soms wordt geschetst, is wel heel negatief.”

U doet bewust geen concrete uitspraken over 2008. Bent u toch bang voor een sterke daling op korte termijn?

„Onze kasstroom is goed, de balans ziet er goed uit en de analisten die ik vandaag gesproken heb naar aanleiding van onze kwartaalcijfers zijn positief. Maar de markt is nu zo instabiel dat we geen uitspraken durven te doen over de komende kwartalen. Sentimenten lijken bepalender dan kasstroom. Als er morgen een grote bank omvalt, gaan we allemaal mee.”