Lagere omzet voor TomTom

 TomTom denkt dat het tijdens de feestdagen minder navigatiegadgets zal verkopen dan aanvankelijk verwacht. Het Nederlandse technologiebedrijf rekent op een jaaromzet van 1,75 tot 1,85 miljard euro, in plaats van 2 miljard.

Dit maakte topman Harold Goddijn vandaag bekend tijdens de presentatie van de cijfers van het derde kwartaal. TomTom zag zich gedwongen nieuwe afspraken met de banken te maken over de aflossing van een schuld van 1,3 miljard euro. Die heeft het bedrijf dankzij de overname van kaartenmaker Tele Atlas, eerder dit jaar.

Het vierde kwartaal is erg belangrijk voor TomTom. Tijdens de feestdagen zijn navigatiesystemen populaire cadeaus. Goddijn denkt nog wel dat er meer navigatieapparaten verkocht zullen worden, maar door de „algemene macro-economische onzekerheid” zullen dat er minder zijn dan begroot. In Europa daalt de potentiële afzetmarkt van 20 naar 18 miljoen exemplaren en voor de VS gelden vergelijkbare cijfers. TomTom denkt in 2008 in totaal 12 à 13 miljoen apparaten te verkopen. 

In het derde kwartaal daalde de omzet met 5 procent: 429 miljoen euro in plaats van 453 miljoen in het derde kwartaal van 2007. De nettowinst groeide wel tot 118 miljoen euro. Dat komt volgens Martijn den Drijver, analist van SNS Securities, doordat er relatief weinig apparaten in de VS verkocht werden. Daar verkoopt TomTom zijn apparaten voor minder geld om beter te kunnen concurreren met de nummer 1 op die markt, Garmin.  Volgens Harold Goddijn is het prijsverschil met de Verenigde Staten inmiddels grotendeels verdwenen.

TomTom verkocht 2,5 miljoen apparaten in het derde kwartaal. Daarmee bleef het aandeel op de markt voor persoonlijke navigatieapparaten stabiel: 45 procent in Europa en 20 procent in Amerika. In de VS was echter wel groei beoogd. De koers van TomTom staat op een dieptepunt: minder dan 6 euro, terwijl de aandelen vorig jaar oktober nog 67 euro kostten.