Autoruit intikken en weg is de tas

De scooterroof is sterk in opkomst in Amsterdam: dieven trekken het portier open of tikken de ruit in en grissen tassen weg van de bijrijdersstoel. Met name vrouwen zijn de dupe.

Hypotheekadviseur Tim Doornewaard (32) parkeerde onlangs op een avond zijn auto voor zijn huis in Amsterdam-Oost. Terwijl hij de sleutel uit het contact haalde, zag hij dat hij er een jongen van een jaar of twintig kwam aanlopen. „Ik boog me naar hem toe, omdat ik dacht dat hij iets wilde vragen. Maar hij trok de deur open, pakte mijn tas van de bijrijdersstoel en rende weg”, vertelt Doornewaard.

Toen Doornewaard zich omdraaide, zag hij de jongen achterop een scooter springen. De buit was een plastic supermarkttasje met wat sportkleren: „Ik kwam terug van een dagje op de golfbaan.” De golfschoenen lagen achterin in de auto, de portemonnee en gsm had Doornewaard net van de stoel gehaald en de tomtom zat verstopt onder de stoel: „De hoes van de tomtom griste hij nog wel mee.”

Doornewaard is slachtoffer van een misdrijf dat sterk in opkomst is in Amsterdam: de scooterroof. Vijf tot tien keer per week beroven jongens op scooters of brommers automobilisten van hun aktekoffers, laptops, navigatiesystemen en handtassen die op de bijrijdersstoel staan. Dat gebeurt als de auto stilhoudt bij een parkeerplek, zoals in het geval van Doornewaard, maar ook als een automobilist voor een stoplicht wacht.

„De daders kijken eerst even bij welke auto spullen naast de chauffeur op de stoel staan”, vertelt een woordvoerder het politiekorps Amsterdam-Amstelland. „Meestal tikken ze dan de portierruit in en halen de buit weg. Het openmaken van de voordeur kost namelijk extra tijd, terwijl een open portier ook lastig is bij het vluchten. Het intikken met een ‘life hammer’ gaat veel sneller.”

Negen van de tien slachtoffers zijn vrouw. „Dat komt doordat vrouwen anders dan mannen bijna al hun waardevolle spullen in hun tas bewaren”, licht de woordvoerder toe. De meeste scooterroven hebben plaats in Amsterdam-Oost, maar de laatste tijd komen ze ook steeds vaker voor in Amsterdam-Zuid. „We hebben aan dit misdrijf een opsporingscode verbonden”, zegt de woordvoerder. Dat betekent dat de politie er speciale aandacht aan besteedt.

Zo doken er gisteren bij de Amsterdamse tv-zender AT5 zogeheten ‘peilbakens’ op. De politie had de zenders heimelijk bevestigd aan twee brommers, die in beslag waren genomen. De politie vermoedde dat de jongens zich bezighielden met scooterroof en had toestemming voor het plaatsen van de zenders waarmee de locatie van de scooter of brommer ieder moment kan worden vastgesteld. De jongens in de Amsterdamse Diamantbuurt ontdekten na de teruggave van de brommers de zenders, en stapten ermee naar AT5.

„Jammer dat ze zijn ontdekt, maar we hebben nog meer middelen om deze criminele activiteiten op te sporen”, zegt de politiewoordvoerder. „Welke gaan we natuurlijk niet zeggen.” De politie raadt automobilisten aan om hun tassen niet op de voorstoel te zetten, maar onder de stoel of in een afgesloten kofferbak.

De politie surveilleert met opvallende motoragenten ter afschrikking en met agenten in burger om daders te kunnen pakken. Afgelopen weekeinde werden twee daders op heterdaad betrapt, vertelt de politiewoordvoerder. „We kregen na een roof meteen een melding en een signalement door. Gelukkig was een motoragent toevallig in de buurt en konden de daders worden gepakt.”

Zo’n signalement geven is lastig, doordat de rovers al uit zicht zijn als het slachtoffer beseft wat er is gebeurd. Doornewaard: „De ene jongen heb ik alleen van achteren gezien en de andere heb ik heel even aangekeken. Maar wat kon ik helemaal vertellen? Donker, halflang haar, spijkerbroek en gympjes. Dat is niet echt onderscheidend, zeker niet in het donker.”

    • Karel Berkhout