Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Entertainment

Kaatje ontluikt in zwart gezinsdrama

Theater Kaatje is verdronken van Alex van Warmerdam door Het Vervolg. Gezien: Derlon Theater, Maastricht. Tournee t/m 22 jan. Inl: www.hetvervolg.nl

De eettafel troont in het midden van de woonkamer. Vader Johannes neemt plaats en eist een gezinsvergadering: de tuin is een rommel en jonge dochter Ka moet in het gareel gehouden worden. Al die hongerige mannen doen haar seksualiteit te heftig ontluiken.

Kaatje is verdronken van Alex van Warmerdam beleefde in 1993 zijn première bij zijn eigen gezelschap De Mexicaanse Hond. Nu voert het Maastrichtse gezelschap Het Vervolg Kaatje op met Hans van Leipsig als de vader, Anke van ’t Hof als moeder Irma en Saar Vandenberghe in de rol van het lief-weerspannige meisje Ka.

Kaatje is verdronken is een geliefd stuk bij het amateurtoneel. Dit is de tweede keer dat Het Vervolg een stuk van Van Warmerdam speelt, en überhaupt de tweede keer dat een andere professionele groep dan zijn eigen gezelschap een stuk van hem op repertoire neemt. Een mooie kans om te zien of zijn teksten ook werken in handen van anderen, zonder zijn kenmerkende droge, harde speelstijl.

In de ontroerende, soms uitzinnige regie van Hans Trentelman speelt de hernieuwde Kaatje zich af in een abstract decor; de oer-Hollandse huiskamer is een lege, dreigende ruimte. Gebleven is het grote raam dat uitzicht biedt op de tuin, waar tuinman Koppe (Rob van Gestel) als intrigant rondwaart en Kaatje het hoofd op hol brengt. Regisseur en spelers maken duidelijk waarom Kaatje, sterk vertolkt door Saar Vandenberghe, grillig en ongrijpbaar is. Ze is emotioneel belast. Van Leipsig is een groteske vader die schitterend verweer biedt aan de al even uitdagend-absurd acterende Anke van ’t Hof. Het Vervolg benadrukt prachtig de grimmige kanten van Kaatje is verdronken. Daarom is het een goede keuze van componist Nard Reijnders om de liedteksten van Van Warmerdam te begeleiden door koperblazers met lyrische, warm-intieme klanken: het gezinsdrama heeft dat fluweelzachte nodig om de zwarte kanten nóg zwarter te maken.