Marcel Boekhoorn stapt in zuivel

Na het brood van Bakker Bart en de mobiele telefonie van Telfort, stapt investeerder Marcel Boekhoorn nu in zuivel.

Uit een recente melding van mededingingsautoriteit NMa blijkt dat Boekhoorn een samenwerking is aangegaan met de Franse voedingsgigant Danone. Samen hebben ze een bedrijf opgezet, dat zich bezighoudt met de productie en verkoop van „gekoelde verkoopautomaten voor zuivelproducten”.

Zonder in details te willen treden spreekt Niek van Exel, directeur van Danone Nederland, van een revolutionaire uitvinding. „Het gaat om een verkoopmachine die echt een stuk verder gaat dan de bestaande verkoopmachines voor zuivel.” Hoewel de samenwerking nog is omgeven met een sluier van geheimzinnigheid gaat het om een milkshakemachine, die verse shakes maakt in de smaak die de consument wenst. Dat blijkt uit een octrooi dat Marcel Boekhoorn heeft op zo’n machine, samen met Maarten Arns en Harry Schipper. Dat duo is bekend van het inmiddels niet meer bestaande bedrijfje The Shake Factory. Zij wilden hun zuivelautomaat neerzetten op scholen en universiteiten, om „gezonde zuivel” onder scholieren en studenten te stimuleren.

De twee uitvinders klopten vorig jaar voor financiering bij Boekhoorn aan, die vervolgens in Danone een partner heeft gevonden. Danone ziet in de samenwerking mogelijkheden zijn populaire zuiveldrankje Actimel op een snellere manier aan de man te brengen.

Boekhoorn zelf wil de samenwerking met Danone niet toelichten. Zijn zakenpartner Philip van Wijngaarden weet dat de concurrentie „op de loer ligt.” Van Exel van Danone zegt dat het apparaat nog wel een half jaar getest moet worden. „Daarna kan ik meer vertellen.”

Voormalig accountant Boekhoorn kreeg landelijke bekendheid in 2005 toen hij met de verkoop van Telfort aan telecombedrijf KPN een half miljard euro verdiende. Eerder was hij onder veel meer betrokken bij de verkoop van Bakker Bart. Boekhoorn is eigenaar van de gratis krant De Pers.

    • Sander Voormolen
    • Philip de Witt Wijnen