Gadgetbeurs moet even wennen aan het witgoed

Elektronicabeurs IFA maakt dit jaar ruim baan voor de wasmachines, ovens en espressoapparaten. Witgoedfabrikanten bewijzen in Berlijn dat een stofzuiger net zo sexy kan zijn als een hdtv.

Een bezoeker van de IFA inspecteert de stofzuigers die op de stand van Miele hangen, tijdens de IFA 2008 in Berlijn. Foto Reuters A man looks at vacuum cleaners hanging from the ceiling on the Miele exhibition stand at the International Funkaustellung (IFA) consumer electronics fair in Berlin August 27, 2008. The IFA is the worlds largest consumer electronics exhibition and will be opened to the public from August 29 to September 3, 2008. REUTERS/Fabrizio Bensch (GERMANY) REUTERS

Berlijn, 30 aug. - Waarschijnlijk hebben ze geen flauw benul welke wasmachine er thuis staat. Toch staat een flinke groep mannen geboeid te kijken naar de opengewerkte was-droogcombinatie die Miele op zijn stand heeft neergezet: een saai huishoudelijk apparaat blijkt opeens een mooi staaltje techniek te zijn.

Jarenlang was de IFA, de Internationale Funkausstellung in Berlijn, de grootste gadget- en elektronicabeurs van Europa. Maar de editie van 2008 biedt naast de vertrouwde tv-schermen, mediaspelers en hifi- en netwerkapparatuur opeens een nieuwe categorie: die van het witgoed.

Fabrikanten als Bosch, Miele, Siemens en Delonghi nemen nu verschillende hallen van de Berliner Messe in beslag. Ze hebben flink uitgepakt, zodat de rechtgeaarde gadgetliefhebber opeens langs kookeilanden wandelt, voordat hij weer bij een stapel lcd-tv’s en bluray-spelers is aanbeland.

Volgens woordvoerders van de IFA-organisatie is het een logische keuze: vijftig procent van de Duitse winkelketens verkoopt tegelijkertijd droogtrommels en magnetrons (witgoed), tv’s (bruingoed) en computers (ook wel grijze sector genoemd). De consument zou dus al gewend zijn om in één winkel alles te kopen.

Vandaar dat elektronicaketen Mediamarkt heel Berlijn heeft volgehangen met posters om te bevestigen dat er sprake is van een ‘weisse Welle’ (witte golf). Ook omroep ZDF heeft de stad volgeplakt met billboards met huishoudelijke artikelen, om reclame te maken voor hun live-uitzendingen vanaf de beurs. De platte hdtv – de afgelopen jaren de grote gangmaker op deze beurs van consumentenelektronica – lijkt op het eerste gezicht naar de achtergrond verdreven.

Maar op de beursvloer is het nog steeds lcd-tv wat de klok slaat: Sony, Philips, Samsung, Panasonic, JVC en LG pakken ouderwets uit. Want zolang nog niet iedereen een platte televisie heeft en high definition techniek zich nog blijft ontwikkelen, blijven Europeanen nieuwe schermen kopen.

Volgens de voorzitter van de IFA, Rainer Hecker, lopen de groeicijfers in de consumentenelektronica minder hard terug dan in andere sectoren. „Er worden nog steeds meer tv’s verkocht, mede dankzij het Europees kampioenschap voetbal.”

Duitsers kopen ook nog eens graag grote tv’s, aldus Hecker: de helft van van de verkochte tv’s in Duitsland is groter dan 37 inch en de gemiddelde verkoopprijs bedraagt 820 euro. Dat is meer dan in de rest van Europa.

Witgoedapparaten worden echter veel minder snel vervangen dan tv’s. Er komt in de meeste gezinnen pas een nieuwe wasmachine als er een stuk is, en dat kan lang duren. De witgoedsector probeert klanten te winnen met zuinige apparaten. „Consumenten dienen te weten dat hun huidige vaatwassers en wasmachines te veel water en energie verbruikt”, zegt Reinhard Zinkann, directeur van Miele. “Er staan 180 miljoen apparaten in Europa die ouder zijn dan tien jaar. Dat kost jaarlijks 44 terawatt uur aan weggegooide energie.”

Het is gedeeltelijk zijn eigen schuld, weet Zinkann: „Onze apparaten zijn gebouwd om twee decennia mee te gaan.” Vandaar dat, alle stickers met kreten als eco, groen en zuinig ten spijt, nog maar drie procent van de witgoedapparaten een A++ label draagt: het teken van energiezuinigheid.

In de keuken gaat het inmiddels beter: daar hechten consumenten wel waarde aan mooi vormgegeven spullen of nieuwe snufjes. Zoals Rainer Hecker van de IFA het uitdrukt: „De keuken, ook daar kunnen sexy machines staan.” Hecker doelt op de talloze espressoapparaten – groot, glimmend, veel knopjes – of strak gestylede waterkokers. De woordvoerder van Siemens wordt op zijn beurt lyrisch bij de inbouwoven die edelstaal combineert met een blauw lampje. „Voor de liefhebbers ook met een rood lampje verkrijgbaar.” En ook bij Philips krijgen de keukenproducten veel aandacht, zoals de Senseo Latte Select die cappuccino produceert.

De IFA-organisatie vermijdt heel beleefd te zeggen wat iedereen denkt: witgoedfabrikanten moeten meer vrouwelijk publiek naar de Berliner Messe trekken. Want tot nu toe zijn de meeste bezoekers mannelijk; kerels die zelf graag een nieuwe televisie willen kopen, maar geen aandacht hebben voor de wasmachine die al jaren in de berging staat te stampen.

Volgens criticasters was de uitnodiging aan witgoedfabrikanten ook een poging van de IFA om de statistieken voor de beurs op te krikken: het aantal deelnemende bedrijven is nu even hoog als vorig jaar, toen er nog geen droogtrommel te bekennen was.

Bekijk een uitgebreid verslag van de IFA op nrc.nl/hebben