Het dressuurgeheim van Natacha’s kattenshow

In deze vierde aflevering over circusnummers in Nederland staan de spotlights op de zeven poezen van Natacha Lijfering, spreekstalmeester van het Staatscircus van Moskou-Holiday.

Spreekstalmeester van het Staatscircus van Moskou-Holiday Natacha Lijfering in haar kattenshow.

In het verleden heeft zich vaak al de toekomst verstopt. Oma Lijfering, geboren Bolten – waarvan de illustere circusnaam Boltini werd afgeleid – deed al eens een act met rode katers. Naast haar act met paarden en pony’s. Opa en oma kregen vier kinderen, drie gingen er mee met het circus. Moeder Lijfering is nooit een circusmens geweest, maar komt tijdens vakanties kijken, meehelpen en wordt er alom gewaardeerd om haar kookkunst.

Haar dochter Natacha groeide op in de Haagse Schilderswijk, in de jaren zeventig een rustige en veilige buurt. Ze verscheen omstreeks haar tiende voor het eerst in de piste van het Staatscircus van Moskou-Holiday. Liep mee in een Oosterse Parade, wiegde bij en staarde zonder angst naar een krokodillenact.

Elk jaar was er weer een andere voorstelling, ze was entourage bij de nummers van anderen; bij een paardennummer van circusgrootheid Althoff, ze assisteerde een exotennummer waar twee kamelen, een lama, zebra, ezel en yak, een Schotse Hooglander en een nijlpaard met de naam Kudel hun kunsten vertoonden.

Kudel was het eerste beest waarvoor Natacha angst voelde. De zwaargewicht was gezegend met een chagrijnig humeur en wanneer het tijdens de voorstelling zijn ontlasting liet lopen, waren de eerste rij en de loge bedekt onder een laag onwaarschijnlijk zuur riekende stront. Natacha zwierde op acht meter hoogte en zonder vangnet met twee mannen rond aan de trapeze.

Tien minuten duurde haar bijna eerste echte (paarden)nummer, met zes Friezen die namen hadden van klassieke componisten. Een ander had ze vooraf getraind en alleen van hém wensten ze instructies te ontvangen en uit te voeren.

Het nummer onder muzikale begeleiding van Frankie Valli’s Can’t take my eyes off you diende tien minuten te duren, maar de finale werd niet altijd gehaald, soms vertikten deze edele dieren het. Er volgden een goochel-, een bal- en een messennummer en de reeks werd afgesloten met elegante optredens in het showballet van de Russische clown Oleg Konstantinovitsj Popov.

Nicolai Ivachenko, een lilliputter uit Oekraïne, bracht uitkomst: hij wilde terug naar zijn vaderland en of er niet iemand was die zijn befaamde kattennummer wilde overnemen?

Poes Lada is niet speels, heeft een eigen wil en doet alleen wat er gevraagd wordt. Masscha is een oude Siamees en ze is moeilijk ter been. Gum, de oudste, is een betrouwbare circusartiest uit het voormalige Oostblok. Kater Weiss speelt voortdurend en heeft daarbij ook nog eens veel aandacht nodig. Kater Kris is speels en bangig, broer Thomas bangig en sloom. Mura, de prinses van het gezamenlijk in een kooi rondtrekkende zevental, heeft zich minzaam gedistantieerd van haar lotgenoten, weigert op te treden en resideert in Natacha’s caravan.

Op de dag van hun performance krijgen deze dieren wat minder te eten. Het betreft hier geen nuffige artiestenliflafjes maar de gewone pot zoals ook onze burgerkatten dat gewend zijn: harde brokjes, voer uit blik en soms wat verse vis. Voor een extra hapje is zelfs dit zestal bereid iets voor de bazin te doen, als beloning krijgen de hongerlappen tijdens de voorstelling een stukje runderhart aangereikt. Niet dat ze die lekkernij altijd naar binnen kunnen werken, want soms – en de kattenliefhebbers herkennen dit aloude conflict tussen kat en mens – onthouden de behaarde artiesten Natacha elke vorm van medewerking.

En waarom toch: de stand van de barometer misschien? Het orkest speelt gedurende zes minuten een mix van Russische en zigeunermuziek en al bij de eerste klanken slaat Natacha dan de schrik om het hart; ze vertikken het! Het orkest kort het nummer in, de machteloze dompteuse blijft lachen en lachen en maakt dat ze samen met haar werk weigerende katten de piste uit komt.

Als straf krijgen haar lievelingen die noodlottige avond geen eten. Natacha’s artiesten worden een dagje ouder, er dient nieuw bloed te komen, maar hoe die te trainen? Nicolai Ivachenko weigert, al was hij een kat, tot nu toe ook maar iets van zijn dressuurgeheimen prijs te geven.

Voor tournee-informatie zie: www.moskoucircus.nl

    • Freddy Rikken