Fotografie

‘No. 35 from the Mother’s series’, 2002 Foto Ischiuchi Miyako Miyako, Ischiuchi c

September is dit jaar de maand van de fotografie. Een groot deel van de belangrijke foto-evenementen en de betere exposities opent in de komende dertig dagen.

De aftrap van het nieuwe seizoen vindt alleen niet plaats in ons land, maar in het zuiden van Frankrijk, waar vanaf 1 september in Perpignan de twintigste editie van Visa pour L’Image plaatsvindt. Dit twee weken durend festival is dé plek waar de beau monde van de fotojournalistiek bijeenkomt om tot diep in de nacht op het terras van hotel Pams het wereldleed, de internationale politieke verhoudingen en, vooral, de fotografie te bespreken.

Dit jaar worden er in de verschillende lege kloosters maar liefst 30 exposities gehouden, met werk van de recentelijk overleden fotograaf Alexandra Boulat en andere bekende reportagefotografen als Stanley Greene en Kadir van Lohuizen.

Tegelijk met Perpignan opent, traditiegetrouw, 6 september de Internationale Fotomanifestatie Noorderlicht in het Fries Museum in Leeuwarden. Thema dit jaar is Oost-Europese fotografie voor 1989. Voor Behind Walls heeft de organisatie diep gegraven in een vergeten reservoir dat nu, twintig jaar na dato, wordt ontsloten. Verrassende juweeltjes, waaronder verboden naaktfoto’s en stiekeme opnames van volksbijeenkomsten, zullen worden getoond, met werk van ons minder bekende fotografen als Jano Pavlik en Vladimir Shakhlevich.

Nog meer documentairefotografie is te zien in Foam in Amsterdam. Vanaf 5 september hangt hier het werk van de Zuid-Afrikaanse fotograaf Pieter Hugo, die in maart dit jaar de KLM Paul Huf Award ontving voor zijn reportagewerk in Nigeria. Deze jonge fotograaf maakte onder meer portretten van de Hyena Men, een groep rondreizende straatartiesten met hyena’s en pythons.

Heel anders is het werk van de Japanse fotograaf Miyako Ishiuchi dat vanaf 19 september ook in het Foam hangt. Foam toont voor het eerst een ruime selectie uit haar oeuvre waarin zij op subtiele wijze toont hoe de tijd sporen achterlaat op de huid van zowel objecten als van het menselijk lichaam.

En om nog even trouw te blijven aan fotografie van Nederlandse bodem: vanaf 27 september komt Erwin Olaf met de overzichtstentoonstelling Rain Hope Grief & Fall in het Fotomuseum Den Haag. Een absolute must voor de Olaf-fan.

    • Rosan Hollak