Fay Claassen mag zich een jazzdiva noemen

cd jazz Fay Claassen:Red, Hot & Blue - Cole Porter ****- Fay Claassen mag zich een jazzdiva noemen Amanda Kuyper cd jazz Fay Claassen:Red, Hot & Blue - Cole Porter Ze kan haar heldere stem laten versmelten met instrumenten of helemaal losgaan in vrije jazzsolo’s. Fay Claassen is de enige jazz-zangeres in Nederland die aanspraak kan maken op de titel jazzdiva van Rita Reys. Van een onzeker zangvogeltje dat nauwelijks tegen haar publiek durfde te praten, heeft de nu in Keulen residerende geboren Nijmeegse zich met de jaren ontwikkeld tot zelfbewuste vocaliste met een innemende podiumpresentatie. Claassen dwong respect af met kleine zangprojecten, maar leverde voor het grote publiek met haar Chet Baker-cd in ’05 echt een visitekaartje af. Knap hoe ze daarop trompetlijnen vocaliseerde, de stem als instrument door de noten. Claassen componeert zelf maar laat zich vaker horen met oude jazzsongs. Het is een twijfelachtige richting die helaas veel jazzvocalisten volgen. De zangeres kent dit bezwaar, maar weet ook in dit genre een voorbeeld te blijven, omdat ze nooit de makkelijkste weg kiest. Zo staat Red, Hot & Blue, een ode aan componist Cole Porter, vol met nadrukkelijk anders geïnterpreteerde nummers. Dat doet soms wat geforceerd aan, zoals de opening I Get a Kick Out of You. Gelukkig overheerst het aantal liedjes waarin Claassen met haar lage stem en ultieme klankvorming echt risico’s neemt en slaagt, zoals in You’d Be So Nice to Come Home To. Amanda Kuyper

cd jazz

Fay Claassen:Red, Hot & Blue - Cole Porter

Ze kan haar heldere stem laten versmelten met instrumenten of helemaal losgaan in vrije jazzsolo’s. Fay Claassen is de enige jazz-zangeres in Nederland die aanspraak kan maken op de titel jazzdiva van Rita Reys. Van een onzeker zangvogeltje dat nauwelijks tegen haar publiek durfde te praten, heeft de nu in Keulen residerende geboren Nijmeegse zich met de jaren ontwikkeld tot zelfbewuste vocaliste met een innemende podiumpresentatie. Claassen dwong respect af met kleine zangprojecten, maar leverde voor het grote publiek met haar Chet Baker-cd in ’05 echt een visitekaartje af. Knap hoe ze daarop trompetlijnen vocaliseerde, de stem als instrument door de noten.

Claassen componeert zelf maar laat zich vaker horen met oude jazzsongs. Het is een twijfelachtige richting die helaas veel jazzvocalisten volgen. De zangeres kent dit bezwaar, maar weet ook in dit genre een voorbeeld te blijven, omdat ze nooit de makkelijkste weg kiest. Zo staat Red, Hot & Blue, een ode aan componist Cole Porter, vol met nadrukkelijk anders geïnterpreteerde nummers. Dat doet soms wat geforceerd aan, zoals de opening I Get a Kick Out of You. Gelukkig overheerst het aantal liedjes waarin Claassen met haar lage stem en ultieme klankvorming echt risico’s neemt en slaagt, zoals in You’d Be So Nice to Come Home To.

    • Amanda Kuyper