Dansen in het museum

Kunst leren begrijpen in een museum gaat gemakkelijker wanneer je erbij mag dansen.

Theatergroep Kwatta pept kinderen op in museum Foto Edwin Deen Deen, Edwin

‘Musea zijn vaak intimiderend, alsof er heilige kunst hangt die je helemaal niet mag aanraken” zegt Jossee Hussaarts, artistiek leider van het Gelders Jeugdtheatergezelschap Kwatta. Dus bedacht ze een theaterstuk voor Museum Het Valkhof in Nijmegen, om een bezoek aan het museum voor basisscholieren leuker te maken.”

Bij de ingang van het museum wacht een suppoost – eigenlijk een acteur van Kwatta – de kinderen op. „Die zegt dan tegen de kinderen dat ze stil moeten zijn, niks mogen aanraken, dus precies dat saaie.” Omdat deze theatervoorstelling als thema ‘kijken’ heeft, stelt de suppoost opschepperig dat hij precíes weet waar alle werken hangen. „Ik kan ze zien met mijn ogen dicht”, zegt hij. Als hij kort zijn ogen sluit, fiets er een tweede acteur rakelings langs de suppoost.

Dit is het startsein van de theatertocht langs moderne kunst als Pop-art, de Romeinse opgravingen op de archeologische afdeling en langs een Kwatta-acteur die zichzelf zo bijzonder vindt dat zij roept dat zij ook ‘kunst is’.

„In het begin waren de museummensen wel huiverig”, zegt Jossee. „De kinderen maken door de voorstelling meer herrie. En er hangen natuurlijk dure kunstwerken waar niets mee mag gebeuren.” Het resultaat van de voorstelling is wel dat kinderen meer geïnspireerd raken dan via een standaard rondleiding door een museum. „Ik wilde graag dat de kinderen oplettender zouden worden, beter zouden gaan kijken, en zich gewoon zouden durven bewegen in een museum.”

In het Kröller-Müller Museum in Otterlo gingen ze nog een stapje verder. In samenwerking met Introdans Educatie is daar het project Dancing with the Arts (Dansen met Kunst) opgezet, om kinderen ingewikkelde beeldende kunst beter te laten begrijpen. In kleine groepjes kozen HAVO/VWO leerlingen in het museum een abstract kunstwerk uit, zoals de drijvende sculptuur in de beeldentuin van Marta Pan, of een werk van Mondriaan, of van Picasso.

„Begeleid door een dansleraar leerden zij om kunst goed te bekijken en daarin beweging te herkennen. Die werd vervolgens omgezet in een dans”, vertelt Herman Tibosch, coördinator educatie. „De leerlingen leerden meer over kunst dan wanneer iemand hen zou zeggen dat ‘iets nu eenmaal een belangrijk werk is’.

Een enthousiaste leerling van het VMBO reageerde: ‘zijn er nog meer gebouwen waar je schilderijen kunt bekijken?”

    • Jitka Buschman