Aardse koehoorn in hoogverheven percussiemuziek

cd wereld Ear Massage:Percussion Quartet ****- Ear Massage: slagwerkers die de oren strelen FRANS VAN LEEUWEN cd wereld Ear Massage:Percussion Quartet Wie vindt dat slagwerkers moeten zweten is bij deze Mexicaanse groep aan het verkeerde adres. Ear Massage doet wat de naam belooft; het streelt en balsemt liever de oren dan dat het aanzet tot de ritmische recht-op-en-neer gymnastiek waar de wereldmuziekfestivals in grossieren. De groep bestaat uit klassiek geschoolde musici die zelf de oren open hebben voor geluiden uit de hele wereld. Zoals blijkt uit opening en slot die voortbouwen op de Afrikaans-Cubaanse Yoruba-traditie met de daarbij behorende meerstemmige zang. De vijf moderne composities daartussenin vergen van de luisteraar iets meer concentratie maar er zijn genoeg herkenbare zaken. Zoals de met castagnetten en marimba opgeroepen flamencosfeer in José/ before John van de Hongaarse componist Aurél Holló. En in Third construction van John Cage (1912-1992) herinneren koehoorn en leeuwengebrul eraan dat hoogverheven muziek ook heel aards kan zijn. Voor liefhebbers van moderne percussiemuziek is Ear Massage zoiets als verplichte kost. En voor hen die denken dat slagwerken vooral bestaat uit beuken, rammen, jenzen en hakken moet het een openbaring zijn. FRANS VAN LEEUWEN

cd wereld

Ear Massage:Percussion Quartet

Wie vindt dat slagwerkers moeten zweten is bij deze Mexicaanse groep aan het verkeerde adres. Ear Massage doet wat de naam belooft; het streelt en balsemt liever de oren dan dat het aanzet tot de ritmische recht-op-en-neer gymnastiek waar de wereldmuziekfestivals in grossieren.

De groep bestaat uit klassiek geschoolde musici die zelf de oren open hebben voor geluiden uit de hele wereld. Zoals blijkt uit het opening en het slot die voortbouwen op de Afrikaans-Cubaanse Yoruba-traditie met de daarbij behorende meerstemmige zang.

De vijf moderne composities daartussenin vergen van de luisteraar iets meer concentratie maar er zijn genoeg herkenbare zaken. Zoals de met castagnetten en marimba opgeroepen flamencosfeer in ‘José/ before John’ van de Hongaarse componist Aurél Holló. En in ‘Third Construction’ van John Cage (1912-1992) herinneren koehoorn en leeuwengebrul eraan dat hoogverheven muziek tevens ook heel aards kan zijn. Voor liefhebbers van moderne percussiemuziek is Ear Massage zoiets als verplichte kost. En voor hen die denken dat slagwerken vooral bestaat uit beuken, rammen, jenzen en hakken moet het een openbaring zijn.