Schok voor de occasionrijder

Peugeot 308 sw Prijs gereden testauto 38.470 euro Brandstofverbruik 1/17 km CO2-uitstoot 155 gram per kilometer Topsnelheid: 202 km per uur, 0-100 km 11,2 seconden Motor 2 liter diesel, 136 pk, zes versnellingen

„Hé papa! Heb je dat gezien? Deze auto heeft net van die tafeltjes als in een vliegtuig. Errrughhh! En kijk, je kan er ook een beker inzetten. Dat is pas vet, hè pap.” Net als voor de kinderen is een nieuwe auto voor deze verstokte bestuurder van tweedehands auto’s een schok. Wat zijn die dingen veranderd de afgelopen jaren.

Pakweg acht jaar geleden reed ik voor het laatst in een nieuwe (huur)auto, op vakantie. En 2000 is toevallig ook het bouwjaar van de Citroën waar ik nu in rijd. De franje in deze auto beperkt zich tot airconditioning, centrale deurvergrendeling, een elektrisch verstelbare spiegel aan de passagierszijde en de cruise control.

Maar in dat tweedehandsje van mij geen zes versnellingen, parkeersensoren, ingebouwde navigatie-, en stereoapparatuur met bluetooth carkit, stoelverwarming, met het stuur meedraaiende koplampen, automatisch inklappende spiegels, een panoramisch dak, lichtmetalen velgen en in de achterdeuren weggewerkte zonneschermpjes en een stoelvibrator die een in slaap vallende bestuurder waarschuwt als hij van zijn weghelft afwijkt.

En dan hebben we het nog niet gehad over wat je allemaal kunt uithalen met de achterbank en de bagageruimte van de Peugeot 308 sw. In de duurdere modellen van de 308 sw bestaat de achterbank uit drie losse stoelen die allemaal afzonderlijk verschoven, ingeklapt, opgevouwen of verwijderd kunnen worden.

Een van die stoelen kan desgewenst in de bagageruimte worden geplaatst. En tegen een meerprijs van 600 euro zijn twee extra stoelen verkrijgbaar. De mogelijkheden om deze middenklasser om te bouwen voor een verhuizing of een half voetbalteam mee te vervoeren, maakt de Peugeot 308 sw zeer aantrekkelijk.

Het is fijn dat een auto snel optrekt (nooit geweten dat je met een diesel zo snel kunt accelereren), hard rijdt en door zijn zesde versnelling uitermate stil is. Maar een gezinsauto moet natuurlijk vooral praktisch zijn. En dat is deze nieuwe 308 sw, net als zijn voorganger de 307 sw. Dat was niet voor niets jarenlang de best verkochte auto in Nederland.

Maar bij mij als verstokte tweedehands autorijder komt de vraag op of ik zoveel geld over zou hebben voor een nieuwe bolide. De 308 is mooi en functioneel. Maar dat kost wel wat.

Het basismodel van de Peugeot 308 sw begint bij 20.000 euro. Maar ja, dan mis je die handige stoelen achterin. Wil je die erbij hebben dan ben je een paar duizend euro verder. De luxe diesel waarmee ik een week mocht spelen, kost bijna 32.000 euro. En daar komt dan nog ruim 6000 euro bij voor de extra’s als de parkeerhulp en de mooie stereo met navigatieapparatuur. Alleen al van dat geld rijd ik in een prima tweedehands auto. Helaas zonder klaptafeltjes. Sorry, jongens.

Jan Meeus

Jan Meeus is verslaggever van NRC Handelsblad en rijdt in een Citroën Xantia Hdi break

Lees eerdere Testritten op nrc/wielen.nl

    • Jan Meeus