Omzet Ahold hoger, winst lager

Het bedrijfsresultaat van supermarktconcern Ahold is in het tweede kwartaal van dit jaar gedaald met ruim 14 procent tot 235 miljoen euro. Het bedrijf kreeg te maken met hogere inkoopprijzen, maar berekende die slechts ten dele door aan de consument.

Daardoor kwamen de marges onder druk te staan. De winstmarge van de winkels daalde van 5,1 procent in het tweede kwartaal van 2007 tot 4,3 procent in het afgelopen kwartaal. Ahold handhaaft niettemin zijn eerdere prognose voor een onderliggende retailmarge van 4,8 tot 5,3 procent voor heel 2008. Topman John Rishton zei vanmorgen ervan overtuigd te zijn dat het bedrijf het evenwicht tussen omzetgroei en marge zal kunnen bewaren.

Rishton legt het positief uit: „Ahold doet zijn best om zijn klanten te beschermen tegen de prijsverhogingen als gevolg van de inflatie.” Het bedrijf probeert in Nederland met Albert Heijn, maar vooral ook in de Verenigde Staten in de Stop&Shop- en Giant-Landover-winkels met lage prijzen klanten aan te trekken en de omzet te verhogen.

De netto-omzet bedroeg in het tweede kwartaal 13,3 miljard euro, een lichte daling van 1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daar zat een deel valutaverlies in, want tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet volgens Ahold met 7 procent.

Rishton zei vanmorgen dat Ahold nog steeds plannen heeft voor expansie. De hoge prijzenniveaus en de moeilijke markt vormen daarbij volgens hem geen beletsel. Door de verkoop van met name US Foodservice, Poolse winkels en recent de Schuitema-tak in Nederland, beschikt Ahold over „heel veel geld”, aldus Rishton. „We zijn een kerngezond bedrijf. We hebben een heel sterke balans, vergeleken met ons eigen verleden, maar ook in vergelijking met onze concurrenten.” Welke overnames op zijn lijstje staan, wil Rishton nog niet onthullen.

Ahold boekte een nettowinst van 177 miljoen euro, iets hoger dan de 169 miljoen euro waar analisten op rekenden.