Minder uitzender, meer recruiter

Het zijn zware tijden voor de uitzendbranche. Voorlopig zal de vraag naar flexibel personeel afnemen, daarom stort Randstad zich nu op werving en selectie.

Als het om werk gaat, kunnen Nederlanders binnenkort niet meer om Randstad heen. Tenminste, als het aan Randstad ligt. Het uitzendconcern is overtuigd meer te kunnen met personeel dan het vinden van tijdelijke uitzendkrachten.

Om in de huidige krimpende uitzendmarkt te blijven groeien, gaat het uitzendconcern zijn werving- en selectieactiviteiten fors uitbreiden. Dit zogenoemde recruitment maakt inmiddels 12,5 procent uit van de 9 miljard euro omzet van het concern, zegt Randstad. En het blijft niet alleen bij recruitment.

Zo heeft Olympiër Edith Bosch haar opleiding commerciële economie aan de Randstad Topsport Academie gevolgd. Randstad regelt ook de outplacement van overtollig ABN Amro-personeel na de overname door Fortis via haar 100 Nederlandse vestigingen. Bovendien is Randstad via dochter Yacht marktleider in het vervullen van interim-managementopdrachten.

Gisteren bleek tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers dat Randstad niet meer alleen de tweede uitzender ter wereld wil zijn. Randstad, dat voor het eerst ook de resultaten meenam van het overgenomen Vedior, heeft in vrijwel alle landen waar het actief is last van een krimpende uitzendmarkt.

Randstad doet het gezien de dalende vraag naar uitzendkrachten, beter dan verwacht. De omzet steeg het afgelopen kwartaal met 2 procent tot 4,5 miljard euro, mede door goede resultaten bij het rekruteren van interim-managers en consultants: een relatief nieuwe activiteit voor Randstad.

Maar in het Verenigd Koninkrijk daalde de omzet het afgelopen kwartaal met 11 procent. Ook in Noord-Amerika, waar de omzet met 8 procent daalde, en Spanje, 2 procent krimp, had Randstad het moeilijk.

Randstad ziet op de uitzendmarkt voorlopig geen verbetering. De omzet per klant daalt ook door hevige concurrentie. Uitzenddiensten zijn bovendien inherent riskant. Doordat klanten in economisch mindere tijden veel minder personeel inlenen, zijn de inkomsten voor uitzenders onvoorspelbaar.

De jongste activiteit van het concern uit Diemen, werving en selectie van hoger opgeleid personeel, moet soelaas bieden. Randstad ontvangt voor de zogenaamde recruitmentdiensten een percentage van het bruto jaarsalaris van de kandidaat. Doordat het vaak om hoge salarissen gaat, zijn deze zogenoemde permanent placement fees zeer lucratief.

Recruitment krijgt daarom de komende jaren steeds „meer aandacht” binnen het concern, zegt Ben Noteboom, bestuursvoorzitter van Randstad. In Engeland en Noord-Amerika ging uitzenden altijd al samen met werving en selectie. Dat Randstad niet in werving en selectie deed, was achteraf gezien een strategische „fout”, omdat de klant verwacht voor alle personeelsdiensten bij één leverancier terecht te kunnen. Recruitment was in Zuid-Europa echter lange tijd een overheidsmonopolie. Door deregulering in Italië en Frankrijk mag Randstad daar nu ook recruitmentdiensten aanbieden.

Ook marktleider Adecco (21 miljard euro omzet) wil zijn recruitmentactiviteiten versterken. Begin deze maand maakte Adecco bekend het Britse Michael Page voor 1,1 miljard pond (1,4 miljard euro) te willen overnemen. Maar het werving- en selectiebureau voor hoogopgeleid financieel personeel voelt door grote cultuurverschillen tussen beide bedrijven niets voor een overname.

Door de overname van Vedior, voor ruim 3 miljard euro, is Randstad concurrent Adecco op het gebied van recruitment voor. Mede doordat Vedior met deze dienstverlening al in 54 landen actief was, is de recruitmentomzet van Randstad 11 procent gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal 2007. Daarmee is recruitment nu het best presenterende bedrijfsonderdeel van het bedrijf.

    • Klaas Fleischmann