IFA 2008: wennen aan de weisse Welle

WM16S741_Antiflecken.jpgHet is even wennen. Jarenlang was de IFA, de Internationale Funkausstellung in Berlijn de grootste gadget- en elektronicabeurs van Europa. Maar de editie van 2008 biedt naast de vertrouwde tv-schermen, mediaspelers en hifi- en netwerkapparatuur opeens een nieuwe categorie: die van het witgoed.
Fabrikanten als Bosch, Miele, Siemens en Delonghi nemen nu verschillende hallen van de Berliner Messe in beslag. Ze hebben flink uitgepakt, zodat de rechtgeaarde gadgetliefhebber opeens langs rijen wasmachines, magnetrons en kookeilanden moet wandelen, voordat ‘ie weer bij een stapel lcd-tv’s en bluray-spelers is aanbeland.

Volgens woordvoerders van de IFA-organisatie is het een logische keuze: vijftig procent van de Duitse winkelketens verkoopt tegelijkertijd droogtrommels en magnetrons (witgoed),  tv’s (bruingoed) en computers (ook wel grijze sector genoemd). De consument zou dus al gewend zijn om in één winkel alles te kopen. Vandaar dat elektronicaketen Mediamarkt heel Berlijn heeft volgehangen met posters om te bevestigen dat er sprake is van een ‘weisse Welle’ (witte golf).

Toch is er een groot verschil tussen de aanschaf van een nieuwe wasmachine en die van een nieuwe flatscreen tv. Televisies hebben een relatief hoge  vervangingssnelheid: vaak komt zo’n apparaat er als er een kampioenschap voetbal is, of als de buren ook een groot scherm gekocht hebben.
Maar een wasmachine wordt meestal pas vervangen als ie stuk is. Dat kan rustig tien of twintig jaar duren.  De witgoedsector mikt al een tijdje op ‘zuinigheid’: consumenten dienen te weten dat hun huidige vaatwasser en wasmachine te veel water en energie verbruikt, legt Reinhard Zinkann van de IFA uit. “Er staan 180 miljoen apparaten in Europa die ouder zijn dan tien jaar. Dat kost jaarlijks 44 Terawatt uur (TWh) aan weggegooide energie.”
Maar alle stickers met kreten als eco, groen en zuinig ten spijt: nog maar drie procent van de witgoedapparaten heeft volgens Zinkann een A++ label, het symbool van energiezuinigheid.

HB78BD570_Blende_Polarlight.jpgIn de keuken gaat het beter: daar lijken consumenten het wel belangrijk te vinden om hun spullen bijdetijds te houden. De keuken wint daarom aan gadgetgehalte. Zoals Dr. Rainer Hecker van de IFA het uitdrukt: “Ook daar kunnen sexy machines staan.”
Hij doelt op de talloze espressoapparaten - groot, glimmend, veel knopjes - of strak ontworpen broodroosters en waterkokers. De Siemens-woordvoerder wordt lyrisch bij de inbouwoven die edelstaal combineert met een blauw lampje. “Voor de liefhebbers ook met een rood lampje verkrijgbaar.”

De IFA-organisatie vermijdt heel beleefd te zeggen wat iedereen denkt: witgoedfabrikanten moeten ook meer vrouwelijk publiek naar de Berliner Messe trekken. Want tot nu toe is het publiek daar grotendeels mannelijk: kerels die graag zelf een nieuwe televisie zouden kopen, maar het kan ze geen zier  schelen welke wasmachine er in de berging staat te stampen.
Volgens criticasters was de uitnodiging aan witgoedfabrikanten een poging van de IFA om de statistieken voor de beurs weer op te krikken: het aantal deelnemende bedrijven is nu ongeveer even hoog als vorig jaar. Of de toevoeging van witgoed in de smaak valt bij de consument, weet de IFA pas na afloop van de beurs, volgende week.

    • Marc Hijink