De nautische bladen hebben het tij mee

Het consumentenvertrouwen schijnt laagterecords te breken. Maar dat zou je toch niet zeggen als je naar de files rosésloepen kijkt die tijdens de zomermaanden de Nederlandse binnenwateren dichtslibben. En het sterke tij maakt de Waddenzee dan wel tot een verraderlijk watersportgebied, maar de hoeveelheid aan zeiljachten suggereert dat men zich van economische eb weinig aantrekt. Een florerende vrijetijdsbesteding vormt een vruchtbare tijdschriftenniche, en dat blijkt ook uit het grote aanbod in de winkels.

Watersportglossy Nautique (5,50 euro) wijkt in het septembernummer af van de bladformule, waarin het zwaartepunt op zeilen ligt. In dit nummer krijgen ook motorboten aandacht. Zo surft het blad mee op de groeimarkt van luxe boten met een test van tien grachtenboten. Ze lijken met ingebouwde koelkasten en lederen zetels ontworpen voor het Prinsengrachtconcert. En daar zit nog niet eens de ultieme champagnecruiser bij, de Riva Tritone die in het bezit is van Prins Rainier van Monaco. Zeilonderwerpen ontbreken niet. Zo is er een verhaal over zeilers op de Azoren die op het punt staan om aan de laatste etappe van hun wereldreis richting Nederland te beginnen.

Yacht Vision (6,95 euro) is een ‘crossmediaal’ magazine dat het product is van samenwerking met het gelijknamige RTL-programma. Dat doet vermoeden dat veel van de artikelen zijn gefinancierd door de in tekst opgevoerde belanghebbenden, maar dat valt mee. De schrijvende journalisten zijn, vast uit financiële overwegingen, mét hun camera op pad gestuurd naar bijvoorbeeld Istanbul en dat zie je af aan de kwaliteit van de foto’s. De Amsterdamse grachtenboten ontbreken hier ook niet, al gaat het om een apart soort: de schuitjes die aan de walkant half of helemaal zijn afgezonken. Het bedrijfje HoosJeBootje pompt ze leeg of licht ze. Net als in de Nautique is er veel aandacht voor de HISWA die op 2 september in de jachthaven van IJmuiden opent.

Deze kabbelende bladformule – wat winderige reportages, aquatisch interviewtjes, testje hier en daar, beetje oude doos – kom je ook tegen bij de andere bladen, zoals Motorjacht (4,45 euro), Mijn Boot (4,95 euro) en Zeilen (5,50 euro). Toch zijn er ook nog opvallende specialistische tijdschriften zoals alweer het vierde nummer van Kite Surfmagazine, over het spectaculaire vliegersurfen. Veel Caraïbisch gespetter en schaars geklede surfsters. Het spektakelgehalte daalt nogal bij het interview met Piet ‘weerman der weermannen’ Paulusma. Je denkt nog even: kitesurft die man dan ook? Maar hij moet natuurlijk alles vertellen over de weersverwachtingen.

Een nieuwkomer is Cruise & Style (4,95 euro), dat zich op de meest luie vorm van watersport richt: cruisereizen. Dit blad is zo overduidelijk gefinancierd door de cruisemaatschappijen dat het aan het schaamteloze grenst. Het imago van een cruise is: het is voor bejaarden. En dus treffen we in Cruise & Style juist interviews aan met enthousiaste kinderen – die louter praten in voorgekauwde marketingtermen. En er hangt ook vaak een geil sfeertje aan boord. Je zou dit ook een crossmediaal magazine kunnen noemen – in samenwerking met Love Boat.