Winst brouwer Heineken groeit in moeilijke markt

Bierbrouwer Heineken boekte in de eerste helft van dit jaar een omzet van 6,4 miljard euro, een groei van 17,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De overname van branchegenoot Scottish & Newcastle (S&N) droeg voor een groot gedeelte bij aan dit resultaat, de autonome groei bedroeg 6,7 procent.

Topman Jean-François van Boxmeer sprak vanmorgen van een „goed halfjaarresultaat” dat Heineken had neergezet in „een moeilijke markt.”

Heineken had te maken met stijgende grondstofprijzen (mout en aluminium) en ook de gestegen olieprijs trok een wissel op de transportkosten die het bedrijf maakte. De brouwer wist de prijsverhogingen echter door te berekenen aan de consument. Volgend jaar zullen de inkoopprijzen voor Heineken opnieuw stijgen met 8 procent, en ook dat zal worden doorberekend aan de consument.

Heineken produceerde wereldwijd 58,6 hectoliter bier, een groei van 15 procent. Tweederde van die groei kwam van acquisities die voor het eerst werden geconsolideerd, zoals de onderdelen van S&N. Verder groeide het biervolume in Afrika, Centraal- en Oost-Europa en Azië. Daar stond een slinkende markt op het Amerikaanse continent tegenover.

Het aandeel Heineken verloor sinds begin dit jaar al bijna eenderde van zijn waarde. Beleggers zijn bang voor dalende bierverkopen door het afgenomen consumentenvertrouwen. De financiële topman van Heineken René Hooft Graafland zei vanmorgen dat alle bieraandelen onder druk staan. „Wij proberen waarde te creëren in ontwikkelende markten.” Topman Van Boxmeer vulde aan: „Maar dat betekent niet dat volwassen markten niet profijtelijk kunnen zijn. Zelfs een kleine groei in marktaandeel staat hier gelijk aan vele euro’s.”

Heineken verwacht over heel 2008 een autonome winstgroei van tenminste 5 procent.