Problemen bij het groepsvervoer zijn goed te verklaren

In het artikel `Het busje komt te laat en soms helemaal niet` worden de problemen van het groepsvervoer in Amsterdam beschreven (NRC Handelsblad, 19 augustus). Ik ben zelf groepstaxichauffeur, ik weet hoe het kan gaan en inderdaad, er gaat op een eerste dag vaak veel fout. Er wordt echter alleen gekeken naar de prestaties van de vervoerder. Kijk ook eens naar die van de instanties.

Gemeenten verwerken de ouderlijke aanvraag niet goed. Hierdoor worden kinderen of niet opgehaald of op een verkeerd adres. Scholen en ouders geven vaak onvolledige informatie over kinderen.

Bovendien hebben we in Nederland een tekort van ruim vijfduizend chauffeurs binnen het groepsvervoer, ontstaan door de eisen van de regering aan de vervoersbedrijven. Iedere chauffeur moet tegenwoordig een speciaal taxirijbewijs hebben. Vaak halen mensen hun theorie-examen hiervoor niet meer, omdat ze niet meer gewend zijn te studeren. Die chauffeur moet in de meeste gevallen ook het rijbewijs zelf betalen. Voor een bijstandsmoeder is dit nagenoeg niet mogelijk, dus valt deze grote groep weg.

Ook de oudere generatie valt weg, daar hun rijstijl niet meer is zoals die heden behoort te zijn, het zogeheten `nieuwe rijden`. Het salaris van de chauffeur bedraagt daarbij ongeveer 8 euro bruto per uur, geen bijbaantje waar je gauw naar toe gaat. Ten slotte moet de chauffeur niet alleen kunnen rijden, hij/zij moet maatschappelijk werker, socioloog, pedagoog, kindervriend en bemiddelaar zijn.

Dan is er het aspect van de Europese aanbestedingen, waardoor vervoersbedrijven steeds lager inzetten. Je kunt je afvragen of dat gepaard gaat met een verslechtering van de kwaliteit en kwantiteit.

    • Paul de Groot `S-Hertogenbosch