NOS-site Spelen trok veel kijkers

De olympische website van de NOS is een groter succes dan de omroep voor aanvang van de Olympische Spelen had verwacht. Dat zei Roeland Stekelenburg, hoofd nieuwe media bij de NOS, gisteren tijdens een bijeenkomst in Hilversum. Per dag keken gemiddeld ruim 400.000 mensen naar de Spelen via de NOS-site.

In totaal trok de olympische site van de NOS in twee weken 2,7 miljoen bezoekers. De beelden waren alleen te zien vanuit Nederland, bezoekers uit andere landen werden geblokkeerd. „Wij hadden wel gedacht dat veel mensen online naar de Spelen zouden kijken, want veel hoogtepunten werden tijdens kantoortijd uitgezonden”, aldus Stekelenburg. „Maar het aantal kijkers overtreft onze verwachtingen.”

Sportliefhebbers konden niet alleen de uitzending van Nederland 1 live bekijken op de website, maar ook via twaalf videokanalen met rechtstreekse beelden van andere sporten. De NOS serveerde in totaal 20 miljoen zogenoemde live streams (rechtstreekse beelden).

Via de NOS-site keken donderdag 21 augustus 100.000 mensen tegelijkertijd naar de waterpolofinale tussen Nederland en de Verenigde Staten. De omroep zat daarmee wel aan zijn maximum, aldus Stekelenburg. „We hebben snel moeten schakelen om iedereen van beeld te kunnen voorzien.” De NOS heeft de video’s tijdelijk op een lagere bitrate (kwaliteit) uitgezonden. Stekelenburg vindt dat internetaanbieders meer moeten investeren in de capaciteit van hun netwerk. „Als de providers onze beelden niet kunnen tonen, doen zij iets verkeerd. Wij toch niet?”

De olympische website heeft de publieke omroep – via de STER – naar schatting 300.000 euro opgeleverd. „Daar ben ik niet van onder de indruk”, aldus Stekelenburg. „Volgens mij was er meer uit te halen. Ik heb de indruk dat de STER zich nog te veel richt op televisie.”

Hoeveel de website heeft gekost kon Stekelenburg niet zeggen. „Wij zijn een echte crossmediale organisatie. De kosten van tv kan ik niet scheiden van de internetkosten voor de Spelen.”