Elektrische fiets moet Accell helpen

Elektrische fietsen worden steeds beter én populairder. Het marktaandeel van de e-bike stijgt, en dat is goed nieuws voor Nederlandse fietsenbouwer Accell.

Topman René Takens van Accell komt met een nieuwe elektrische fiets om de grootste fietsenproducent van Azië, Giant te overtroeven en te proberen de koersval van 28 procent van vorig jaar ongedaan te maken. De Sparta ION GLS kan een afstand van 140 kilometer afleggen voordat de accu opnieuw opgeladen moet worden, 17 procent méér dan een vergelijkbaar model van het Taiwanese Giant. De nieuwe elektromotor betekent dat het in het Nederlandse Heerenveen gevestigde Accell minstens 30 euro per aandeel waard is, 5 euro méér dan de slotkoers van gisteren in Amsterdam. Dat zegt Marc van der Maale van Aviva’s Delta Lloyd Asset Management, de grootste belegger in Accell, met een belang van 1,8 procent.

De stijgende benzineprijzen en de toenemende filedruk hebben de Europeanen ertoe aangezet op zoek te gaan naar alternatieve vervoermiddelen. Daardoor is de vraag naar elektrische fietsen sterk gestegen. Zo ook in Duitsland, de grootste fietsmarkt van Europa met een waarde van 2,5 miljard dollar. Door accu’s aangedreven fietsen vertegenwoordigden in 2007 1,5 procent van de 4,6 miljoen verkochte rijwielen, aldus het tijdschrift Bike Europe. Het aandeel van elektrische modellen kan binnen een paar jaar stijgen naar 5 procent van het totaal aantal verkopen, zegt Takens (54).

„De ‘e-bike’ is een enorm interessant alternatief voor de auto”, aldus Frederik van Beuningen, commissaris bij Darlin, de op één na grootste aandeelhouder van Accell, met een belang van 8,5 procent. „De echte markten zijn de landen om Nederland heen, waar het net een beetje heuvelachtiger is”, zegt hij.

De beurskoers van Accell is gedaald door de vrees dat de hogere aluminium- en rubberprijzen de kosten kunnen doen stijgen van zijn 17 merken stads- en racefietsen en mountain bikes, waaronder Batavus en Koga. Accell wil de prijzen voor sommige modellen volgende maand met wel 5 procent verhogen, zegt Takens. Het bedrijf verwezenlijkte in 2007 44 procent van zijn omzet van 476 miljoen euro in Nederland.

Accell heeft de Sparta-motor 70 procent krachtiger gemaakt. De nieuwe ION GLS haalt, als je zelf meetrapt, een snelheid van 25 kilometer per uur. Het model, waarvan de accu’s in het frame van de fiets zijn weggewerkt, zal in Nederland op 1 september voor 2.399 euro op de markt komen. De Twist Comfort van Giant, die zijn accu’s in zadeltassen draagt, moet 1.899 euro kosten. Fietsen met hulpmotoren „hadden altijd een vreselijke imago, alsof het fietsen voor minder validen waren”, zegt Takens.

Maar nu de vraag stijgt, maakt een deel van de 1.700 werknemers van het bedrijf overuren, zei Takens een maand geleden. Accell vervaardigt tweederde van alle in Nederland verkochte elektrische fietsen, aldus Frank van Wijk, een analist van SNS Securities in Amsterdam. Het aantal op de Nederlandse markt verkochte elektrische fietsen bedroeg in 2007 89.000 stuks en was in het eerste kwartaal van dit jaar 25.000 stuks, schat branchevereniging Bovag. „Het is duidelijk dat het in Nederland een hit is”, zegt Van Wijk, eraan toevoegend dat Accell zijn eerste elektrische fiets pas twee jaar geleden in Duitsland introduceerde, „toen de e-bike nog in de kinderschoenen stond”.

In Nederland had 6,4 procent van de 1,4 miljoen nieuwe fietsen die vorig jaar werden verkocht een hulpmotor, meer dan vier maal het percentage in Duitsland, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse en Duitse branchevereniging. De Duitse markt voor e-bikes zal dit jaar met 75 procent groeien naar 120.000 stuks, waarmee de voorspelde groei van 43 procent in Nederland wordt overtroffen.

De concurrentie in Europa zal toenemen. Als goedkopere fietsen uit China in de Duitse en Franse winkels terechtkomen, zullen de prijzen dalen, aldus Han Goes, voormalig directeur productontwikkeling van Giant. Goes is tegenwoordig consultant bij het in Lelystad gevestigde Q Square dat fietsenmakers adviseert, waaronder Giant. De gemiddelde prijs van een fiets in Duitsland is 350 euro, ongeveer de helft van de prijs in Nederland, zegt Goes. Ook e-bikes kunnen goedkoper. Aldi, het grootste goedkope detailhandelsconcern van Duitsland, heeft onlangs e-bikes aangeboden voor 699 euro per stuk. In China kost een elektrische fiets tussen de 2000 yuan (292 euro) en 4000 yuan.

Accells omzet in 2007 uit fietsen en onderdelen was ongeveer 75 procent hoger dan die van het Taiwanese Giant. De aandelen van het concern hebben het 50 procent slechter gedaan dan die van Giant. Accell wordt verhandeld op negen maal de geschatte winst per aandeel over 2008, tegen dertien maal de winst voor Giant. Van der Maale van Delta Lloyd voelt zich aangetrokken tot het aandeel, zegt hij. „Vandaag de dag maken mensen nog steeds grapjes over elektrische fietsen, maar dat zal snel veranderen.” (Bloomberg)

Vertaling: Menno Grootveld

    • Marcel van de Hoef
    • Jeroen Molenaar