Air France-KLM opnieuw in beeld bij Alitalia

De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air France-KLM is opnieuw in beeld als partner van Alitalia, dat spoedig in afgeslankte vorm wordt geherlanceerd als Compagnia Aerea Italiana.

Vandaag ontmoet Air France-topman Jean-Cyril Spinetta volgens diverse Italiaanse media een delegatie van de Italiaanse bank Intesa Sao Paolo, die de doorstart van Alitalia coördineert. Eerder al bezocht de Italiaanse delegatie in het geheim Lufthansa. Air France-KLM wil desgevraagd geen commentaar geven op de berichten. Morgen komt de raad van bestuur van Air France-KLM bijeen.

Begin dit jaar was de overname van Alitalia door Air France-KLM nagenoeg rond. Maar de deal strandde, nadat die een hoofdthema werd tijdens de Italiaanse parlementsverkiezingen. De Italiaanse premierkandidaat Silvio Berlusconi verzette zich toen tegen het verlies van de Italiaanse identiteit van Alitalia, en vakbonden protesteerden tegen het ontslag van duizenden personeelsleden.

Berlusconi riep Italiaanse ondernemers vervolgens op de luchtvaartmaatschappij te redden. Gisteren hebben 16 Italiaanse industriëlen de Compagnia Aerea Italiana opgericht. Onder hen Roberto Colaninno, topman van scooterfabrikant Piaggio, en kledingfabrikant Benetton. De groep zou bereid zijn 1 miljard euro te investeren in de overname van de gezonde delen van Alitalia. Ook de tweede grootste Italiaanse luchtvaartmaatschappij Aire One zou deelnemen aan de overname. Het plan van herlancering zou voorzien in het ontslag van minstens 6.000 werknemers. Het plan staat of valt bij het vinden van een internationale partner voor Alitalia, waar de Italiaanse ondernemers na een jaar hun belang aan kunnen verkopen.

Morgen komt de Italiaanse regering bijeen om een wet aan te nemen die het mogelijk maakt Alitalia tijdelijk onder curatele van de staat te stellen. Ook zal er een uitzondering worden gecreëerd op de mededingingswet, zodat Air One en Alitalia samen kunnen gaan.

De regering wil de Italiaanse ondernemers die Alitalia overnemen vrijwaren van de schuld van ruim 1,5 miljard euro van de luchtvaartmaatschappij. Gedacht wordt aan het verkopen van het noodlijdende deel van Alitalia aan Fintecna, dat voor 100 procent in handen van de staat is. Maar een dergelijke oplossing leidt zeker tot een botsing met de EU die dit zou zien als ongeoorloofde staatssteun.

    • Bas Mesters