Concurrent JSF vraagt uitstel

De Zweedse vliegtuigbouwer Saab Gripen vraagt opnieuw om uitstel om een compleet voorstel in te dienen voor de vervanging van de Nederlandse F-16 gevechtsvliegtuigen. Dat heeft het concern vandaag tijdens een persconferentie in Den Haag bekendgemaakt.

Gripen en de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin hebben gisteren antwoord gegeven op een vragenlijst van het ministerie van Defensie van eind juni. De Zweedse antwoorden zijn echter nog niet compleet. Saab heeft meer tijd nodig om geheime informatie vrij te geven. „We gaan niet de wet overtreden”, aldus commercieel directeur Bob Kemp.

Nederland participeert sinds 2002 in de ontwikkeling van de Amerikaanse F-35 Joint Strike Fighter (JSF). In 2010 neemt het kabinet een definitieve beslissing. Voor die tijd zullen mogelijke alternatieven nog één keer worden bestudeerd. Concurrenten als Eurofighter en de Franse Rafale doen echter niet mee, omdat Nederland allang gekozen zou hebben voor de JSF.

Door het afhaken van Eurofighter en Rafale zijn er nog twee mogelijke alternatieven voor de JSF: de ‘Advanced F-16’ en de Saab Gripen Next Generation. Of het verstrijken van de deadline gevolgen heeft voor de Zweden, is nog niet duidelijk. Defensie had eerder uitstel gegeven tot 25 augustus. Het departement laat weten de antwoorden te gaan bestuderen.

Saab zegt binnen het Nederlandse budget (5,67 miljard euro) 85 toestellen te kunnen leveren. Het Nederlandse bedrijfsleven zou meer dan 5 miljard aan opdrachten tegemoet kunnen zien, als Nederland kiest voor de Gripen.

Lockheed Martin-topman Tom Burbage liet gisteren tegen het ANP weten bezorgd te zijn over de ruzie tussen de overheid en het Nederlandse bedrijfsleven over het JSF-programma. Volgens de staat moeten bedrijven 10,3 procent van hun omzet afdragen om de overheidsinvestering in de JSF terug te verdienen. Volgens Burbage gaat dit ten koste van opdrachten voor het bedrijfsleven in het JSF-project.

Meer over de concurrentie van de F-35 op nrc.nl/jsf