Kabinet stopt 4,5 miljard in spoor

De overheid gaat de komende jaren 4,5 miljard euro investeren in het spoorwegnet om knelpunten weg te nemen.

Minister Eurlings (Verkeer, CDA) heeft van het kabinet toestemming gekregen om deze investeringen te verwerken in de begroting die op Prinsjesdag gepresenteerd wordt.

De investeringen hebben tot doel om het spoorwegnet tot 2020 in staat te stellen een jaarlijkse groei van het aantal reizigers met 5 procent te kunnen verwerken. De plannen voorzien vooral in extra spoorcapaciteit in de Randstad en op de verbindingen uit de Randstad van en naar Arnhem en Noord-Brabant.

Het kabinet streeft naar een toename van het aantal treinreizigers van 5 procent per jaar.

Eurlings maakte vorig jaar november een ‘actieplan’ bekend om de frequenties van intercitytreinen te verhogen en vertragingen tegen te gaan. Door de verdubbeling van sporen, de verlenging van perrons en de aanleg van inhaalsporen moeten er op termijn zes intercity’s en zes stoptreinen per uur op de belangrijkste trajecten kunnen rijden. Met een dergelijk hoge frequentie is het niet langer nodig een spoorboekje te raadplegen voor de volgende trein.

Eurlings: „Als er om de tien minuten een intercity gaat, hoef je niet meer te rennen. Je koopt nog een kop koffie en voor die op is, staat je trein al klaar.”

Het kabinet gaf toestemming voor het plan, maar het ontbrak Eurlings vooralsnog aan de financiële dekking.

De NS investeert de komende jaren 3 miljard euro in nieuwe treinen en verbetering van de stations. Voorwaarde voor de NS is dat de overheid de knelpunten in de spoorinfrastructuur zou oplossen.

De knelpunten op de spoorlijnen Schiphol-Lelystad, Den Haag-Rotterdam, Utrecht-Arnhem en Eindhoven-Amsterdam hebben prioriteit.

Vorige week maakte ProRail, de beheerder van het spoornet, bekend dat er in 2009 3 procent meer treinen zullen rijden. Hiermee komt het totaal aantal ritten van personen- en goederentreinen op 3,1 miljoen.

Nederland heeft een van de drukst gebruikte spoorwegnetten ter wereld. Het goederenvervoer over het spoor neemt jaarlijks met 10 procent toe.