‘Ik wil gewoon de beste musici uitnodigen’

De leiding van de Zeister Muziekdagen wordt volgend jaar overgenomen door Alexander Pavlovsky, wiens Jerusalem Quartet daar een deel van de opleiding kreeg.

Alexander Pavlovsky Foto Merlin Daleman Nederland, Soesterberg, 22-08-08 Alexander Pavlofsky. © Foto Merlin Daleman Daleman, Merlin

„Don’t kill your instrument!”, roept Alexander Pavlovsky, de primarius van het wereldwijd bejubelde Jerusalem Quartet, tegen het Post Scriptum Quartet uit Kiev op een masterclass van de Zeister Muziekdagen. „Maak het niet te technisch. Voel de atmosfeer. Denk aan die man die zijn zwevende vrouw vasthoudt op dat schilderij van Chagall.”

Pavlovky’s muzikale benadering is praktisch en sensitief. Muziek gaat altijd boven theorie en techniek, bij een goede musicus zijn hoofd, hart en lichaam volmaakt in balans.

Vanaf volgend jaar is Pavlovsky de nieuwe artistiek leider van de Zeister Muziekdagen, die negentien jaar geleden werden opgericht door Zvi Maschkowski, de cellist van het Israel String Quartet. Het festival is een combinatie van concerten en masterclasses, waarbij topmusici hun kennis en vaardigheden overdragen op de jonge generatie uit binnen- en buitenland.

Dit jaar komt Maschkowski in zijn laatste programmering met optredens van onder anderen violist Shmuel Ashkenazy, pianiste Eliane Rodrigues, cellist Dmitri Ferschtman en pianiste Mila Baslawskaja, klarinettist Sjef Douwes, het Jerusalem Quartet en zijn Israel String Quartet, waarbij Bruckner en zijn tijdgenoten de rode draad vormen.

Pavlovsky: „Als Jerusalem Quartet hebben wij hier enorm veel geleerd. Vanaf 1993 kwamen we jaarlijks als studenten naar Zeist, en toen we internationaal doorbraken kwamen we hier spelen en lesgeven. „Volgend seizoen bestaan de Zeister Muziekdagen twintig jaar. Om die reden wil ik me in de programmering concentreren op de grote meesterwerken uit de kamermuziek. Ik wil musici uitnodigen als Lawrence Power, een fantastische jonge altviolist uit Londen, en de Canadese cellist Gary Hofman. Traditiegetrouw zullen behalve de docenten ook de studenten concerten geven, zo mogelijk af en toe samen met hun leraren.”

Zelf is de in Kiev geboren Pavlovsky in Israël opgeleid door Matvey Liberman, leerling van David Oistrakh, terwijl het Jerusalem Quartet zijn licht opstak bij onder andere het Amadeus Quartett, waarvan de laatste overlevende, de cellist Martin Lovett, dit jaar een masterclass geeft.

Pavlovsky: „De Russische school is bekend om zijn fabelachtige techniek en zijn oerdegelijke basis. Veel grote musici zijn Russisch, en een groot aantal daarvan is joods. Doordat de joden door de eeuwen heen nooit konden zeggen wat ze dachten, werd muziek voor hen de meest natuurlijke taal.

„Het is niet mijn bedoeling om van Zeist een joodse enclave te maken, ik wil gewoon de beste musici uitnodigen. Zelf probeer ik als violist de degelijkheid van mijn Russische achtergrond te combineren met het warme hart van de joodse benadering. Muziek moet je raken en energie geven. Dat probeer ik over te dragen op de jongere generatie.”

Info: www.zeistermuziekdagen.nl