De ideale Joseph

Lambaart (midden) met kandidaten en jury Foto Rozewitha Somers Joseph finalisten met juryleden en presentator. Somers, Rozewitha

„Iedereen was stomverbaasd dat ik niet meteen toehapte. De serie Op zoek naar Evita was vorig jaar een groot succes, met 2,5 miljoen kijkers en een uitstekende winnares. En toch moest ik er lang over nadenken, toen de AVRO belde met de mededeling dat ze een tweede reeks wilden maken en de vraag of we weer wilden meedoen. Ik vind namelijk nog steeds dat het een uitzondering moet blijven. Het kiezen van een hoofdrolspeler voor een musical is een kwetsbare aangelegenheid. Het kan een ernstige inbreuk op het artistieke proces zijn als je die casting zomaar in de openbaarheid gooit. Bovendien geef je als producent je ultieme beslissing uit handen aan de kijkers. Dat is nogal wat.”

Erwin van Lambaart, algemeen directeur van Joop van den Ende Theaterproducties, is tevens panellid in de tv-serie Op zoek naar Joseph die een hoofdrolspeler moet opleveren voor de Nederlandse versie van de musical Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. De zoektocht begint zaterdag, waarna tien nu nog anonieme gegadigden acht weken lang strijden om de zege. De première van de op het bijbelverhaal over Jozef en zijn kleurrijke jas gebaseerde popmusical volgt op 12 december.

„Inderdaad is Op zoek naar Evita heel goed gegaan. De hoofdrol ging naar Brigitte Heitzer, maar ook de andere negen finalistes hebben intussen allemaal goede jobs in musicals van ons bedrijf of van andere producenten. Maar wat voor mij de doorslag gaf, was dat de AVRO deze keer een wedstrijd met jongens wilde. Op musicalgebied zijn er in Nederland tegenwoordig heel wat goede meiden, veel meer dan jongens. De opleidingen krijgen drie keer meer aanmeldingen van meisjes dan van jongens. Heel veel jongens van die leeftijd hebben nog niet in de gaten dat dit een vak is waarin waarlijk topsport wordt bedreven. Ik denk dat er bij een musicalproductie meer wordt getraind dan bij het eerste van Ajax.

Wat we ditmaal zoeken, is een ideale Joseph – hij kan blond of zwart of bruin zijn, 19 of 28, zo lang hij maar heel goed kan zingen, dansen en acteren, veel charisma heeft en een goed lijf. Een groot deel van de voorstelling staat hij immers in een lendendoek. We zoeken niet zomaar een popzangertje, die zou deze rol nooit aankunnen.

„Natuurlijk is het voor ons aantrekkelijk om met een productie waarvan de titel in Nederland nog niet zo bekend is, zo veel weken achtereen op de televisie te zijn. Dat zal ik niet ontkennen. Maar we betalen er niet aan mee, dat zou niet eens mogen van het Commissariaat voor de Media. Alleen de coaching van de kandidaten – door mensen als Pia Douwes en Paul de Leeuw, die ook naast mij in het panel gaan zitten – komt voor onze rekening. En wij geven dus de hoofdprijs, de hoofdrol.

„Het blijft een groot risico. Vorig jaar, bij Op zoek naar Evita, zat ik af en toe met het zweet in mijn handen als een van de drie besten dreigde af te vallen. Ik kan in het panel met mijn commentaar wel enige invloed op het publiek uitoefenen, maar ik heb niet het laatste woord – en dat heb ik anders altijd wel. Stel dat de kijkers een Joseph kiezen van wie ik vind dat hij het eigenlijk niet kan. Dan zit ik met een voorstelling die eigenlijk niet goed is. En daar heb ik een jaar lang last van. Dat is niet iets om zomaar ja tegen te zeggen.”

Op zoek naar Joseph, vanaf 30/8, Ned.1, 20.30u