Beenie Man: liefde in soorten

Pop Beenie Man. Gehoord: 23/8 Paard van Troje Den Haag. Herh.: 26/8 Paradiso Amsterdam, 27/8 013 Tilburg

Beenie Man is in Nederland, dus laait de discussie over homofobie onder Jamaicaanse artiesten weer op. De Haagse VVD en homobelangenorganisatie COC protesteerden en waren zaterdagavond aanwezig bij het concert van de zanger in het Paard van Troje in Den Haag.

Beenie Man liet zich in het verleden net als veel andere dancehallartiesten in zijn teksten bedreigend en beledigend uit over homo’s. Volgens Beenie Man zelf gaan zijn uitlatingen, bijvoorbeeld over het ‘executeren van alle homo’s’, specifiek over mannen die in de getto’s jonge jongens verkrachten en worden zijn teksten buiten de Jamaicaanse context verkeerd geïnterpreteerd. Hij ondertekende in 2007 de Reggae Compassionate Act waarin hij beloofde voortaan van dergelijke teksten af te zien.

Met nummers als Toy Friend, Dude, Tell Me en Miss L.A.P. kiest Beenie Man in Den Haag voor nummers over heteroseks en liefde in alle soorten en maten. Hij is een showman die sensuele heupbewegingen maakt, voortdurend in zijn kruis graait en zijn nummers extatisch brengt. Live voert Beenie Man het tempo hoog op en is zijn muziek minder ontspannen dan op plaat.

De stuwende baslijn verdwijnt te vaak in de ruis van de rest van de band. Het is regelmatig zo rommelig dat de groove nauwelijks hoorbaar is. Wie het briljant pompende Who Am I niet kent, zou het in deze turbovariant nauwelijks onderscheiden van de rest.

Wanneer de muzikanten gas terugnemen en Beenie Man’s vocalen wat minder schreeuwerig zijn, wordt het concert pas meer dan het eindeloos opzwepen van de dansvloer. Beenie Man sluit af met een vol bezieling gebrachte versie van Bob Marley’s Redemption Song vermengd met een toespraak over tolerantie en verdraagzaamheid. Voor het eerst op deze avond praat de man met de extreem rappe tong langzaam en vol nadruk. Hij heeft een reputatie te redden.

    • Saul van Stapele