Poolse iPhone-hype met neprijen van acteurs

Consumenten in de rij voor de nieuwste iPhone van Apple, dat is overal ter wereld een vertrouwd beeld geworden. Maar Orange, de grootste telecomaanbieder in Polen had er gisteren kennelijk geen vertrouwen in dat er ook in Polen een hoge opkomst voor de gadget zou zijn. Het bedrijf huurde jonge, hip uitziende acteurs in om rijen te vormen voor de winkels.

Doel van deze actie was volgens een woordvoeder van Orange „de sfeer rond de lancering van de iPhone bij het publiek wat op te warmen.”

Afhankelijk van het soort abonnement biedt Orange (onderdeel van France Telecom) de Appletelefoon aan voor prijzen variërend van 1 zloty (30 eurocent) tot 500 zloty (150 euro). In vergelijking met de prijzen in westerse landen is dat zeer schappelijk. Maar de Polen zouden vooral huiverig zijn voor de hoge abonnementskosten.

De acteurs in de Poolse rijen boden hun plaats vooraan in hun kunstmatige rij te koop aan voor 100 tot 300 zloty’s, net zoals dat spontaan gebeurde tijdens de hype in de Verenigde Staten. Apple verkocht daar tijdens het introductieweekend van de nieuwe iPhone in juli ongeveer 1 miljoen toestellen. Dat succes zal in Polen niet geëvenaard worden.

Een kunstmatige rij als marketingtruc is ironisch in een land als Polen, waar mensen in de jaren tachtig soms uren in de rij moesten staan voor hun dagelijkse boodschappen zoals brood en vlees.

Behalve Orange, introduceerde ook aanbieder Era (onderdeel van T-Mobile) de iPhone gisteren in Polen. Maar voor de winkels van deze aanbieder waren geen rijen te bekennen. (Reuters, AP)