NS laat 3 pct meer treinen rijden

De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan volgend jaar op verschillende trajecten meer treinen laten rijden. Ook de regionale vervoerders en goederenvervoerders gaan in 2009 meer ritten uitvoeren. In totaal komen er volgend jaar 100.000 ritten bij. Dat hebben de NS, beheerder van het spoor ProRail en de Belangenvereniging Rail Goederenvervoerders vandaag bekendgemaakt.

Naast de extra ritten gaan de NS ook op sommige stations meer stops maken. Verder wordt het nachtnet verder uitgebreid. Op het traject tussen Utrecht, Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Zuid en Schiphol wordt het aantal intercity’s verdubbeld van twee keer per uur naar ieder kwartier. Op het nachtnet Rotterdam-Gouda-Utrecht komt er op donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht ieder uur een rechtstreekse nachttrein. Op het traject Haarlem-Amsterdam komen er in de spitsuren twee verbindingen per uur bij. Op het traject Deventer-Almelo-Enschede komen meer stoptreinen.

Tussen Amsterdam Bijlmer en station Abcoude gaat twee keer per uur een trein stoppen. Ook komt er weer een doorgaande intercity op het traject Zwolle-Arnhem-Nijmegen-Den Bosch-Roosendaal en een doorgaande stoptrein op het traject Zutphen-Arnhem-Nijmegen. De intercity Arnhem-Den Haag wordt vervangen door een intercity Nijmegen-Arnhem-Schiphol en een intercity Utrecht-Den Haag. Deze treinen rijden voortaan twee keer per uur.

Ook gaan er volgend jaar meer goederentreinen rijden over het spoornet. De groei is het grootst op de lijnen van de Nederlandse havens en belangrijkste industriële centra naar Duitsland en de nieuwe EU-lidstaten. De Betuweroute wordt daarbij steeds meer gebruikt. Een groei van 10 procent scheelt ongeveer 300.000 ritten van vrachtwagens over de weg.