Altijd geregistreerd onderweg

De belastingbetaler moet zich verantwoorden. Onder meer voor de kilometers die hij aflegt. Dat kan met hulp van de Trevler.

Controle tot op de meter met Trevler. Foto Jaime Halegua Halegua, Jaime

„Even kijken waar u gisteren om 14.00 uur met de auto bent geweest”, zegt Martijn Zewald. „Zo, dus van Rotterdam via een stoppunt op de A20 naar Utrecht.” „Wow”, klinkt het aan de andere kant van de lijn. „Dat klopt.”

Zewald brengt de Trevler op de markt. Een nieuw apparaat dat via het global positioning system (gps) nauwkeurig beginpunt, bestemming en de gekozen route van een autorit registreert.

Dat doet een tomtom toch ook? Ja, maar bij navigatiesystemen als tomtom ontbreekt de optie om snel een rittenoverzicht van de afgelopen maand af te lezen. En dat is handig als de bestuurder een kilometerregistratie voor de fiscus moet bijhouden.

Zeker 240.000 leaserijders houden volgens Zewald handmatig een administratie bij in het bekende, groene schriftje, van privé gereden autokilometers. Ze moeten dat doen om de fiscus te bewijzen dat ze minder dan 500 kilometer per jaar privé rijden. Dat scheelt namelijk 25 procent bijtelling bij het jaarlijks inkomen.

Met de Trevler heeft de leaserijder een soort iPod mini in de auto die via gps van iedere rit de vertrekplaats, de bestemming en de gekozen route vastlegt. Zelfs als je een huis ingaat met de Trevler op zak registreert het apparaat dat nauwkeurig.

Door de Trevler één keer per maand aan een computer met internet te koppelen, kan de bestuurder zijn gereden routes naar een onlineadministratie overzetten. Hierin kan hij vervolgens het aantal privékilometers eenvoudig bepalen.

Daarin zit volgens de leverancier wel een kleine afwijking, maar die heeft zelfs de geijkte radarapparatuur van de politie. Door ‘verschil verdelen’ aan te vinken is het probleem bovendien op te lossen.

Op de website van Trevler verschijnt na het intikken van een persoonlijke code en wachtwoord per rit een gedetailleerde routekaart (een soort Google-map) met de werkelijke gereden route en een advies voor de meest gunstige route.

Met een druk op de knop genereert de kilometerschrijver vervolgens een printklare Excel-sheet met alle ritgegevens. Zo bespaart de Trevler de bestuurder zeker een half uur administratie per week. De Trevler-administratie voldoet, volgens Trevler, aan alle eisen van de fiscus.

Trevler adviseert het apparaat in de auto te laten liggen. Op een plek in het daglicht voor optimale satellietontvangst. Bovendien is het raadzaam het apparaat permanent aan de meegeleverd autolader te hangen, bijvoorbeeld onder de handrem. Zoniet, dan is er een klein risico dat de eerste 45 seconden van de rit niet volledig zijn. Want om nauwkeurig de positie te kunnen bepalen moet het apparaat ieder uur een keer ‘wakker’ worden om drie satellieten te vinden. Bij de aanschafkosten van 89 euro hoort een abonnement van minimaal 3,95 euro per maand. Daarin zit niet standaard de mogelijkheid een Excel-document te printen. Daarvoor en voor andere extra’s moet de gebruiker 3 euro per maand meer betalen. Maar met copy/paste kan de administratie gemakkelijk zelf naar Excel worden gekopieerd.

Zewald: „Ja, Trevler registreert alles. Kijk maar goed in de auto rond of uw vrouw er geen tweede Trevler in verstopt heeft.”

    • Klaas Fleischmann