Schiphol verwacht minder passagiers

Luchthaven Schiphol heeft in de eerste zes maanden van dit jaar de winst met 8,3 procent zien afnemen tot 88,4 miljoen euro. Oorzaken waren vooral een lager resultaat uit de verkoop van vastgoed en hogere kosten wegens de door de overheid opgelegde beveiligingsmaatregelen.

Bovendien herhaalde president-directeur Gerlach Cerfontaine vanochtend tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers dat er zwaar weer op komst is voor de luchthaven, wat de ambitie kan frustreren een van de toonaangevende luchthavenondernemingen in de wereld te zijn.

Cerfontaine, die met pensioen gaat en 1 januari als topman wordt opgevolgd door Jos Nijhuis van PricewaterhouseCoopers, bekritiseerde vooral de per 1 juli ingevoerde vliegtaks, een extra milieubelasting. Passagiers met Europese bestemmingen betalen een vliegtaks van 11,25 euro, voor langere vluchten is dat 45 euro. „Deze belastingmaatregel dreigt de concurrentiepositie van Schiphol nadelig te beïnvloeden”, betoogde Cerfontaine.

Hoewel daar in de eerste zes maanden wat groei betreft nog niet veel van te merken was. Het aantal passagiers is ten opzichte van vorig jaar op Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport, die gezamenlijk de Schiphol Group vormen, met 2,1 procent gestegen naar 24,1 miljoen. Schiphol zelf nam daarvan 22,8 miljoen passagiers voor zijn rekening, een stijging van 2 procent. De omzet van het bedrijf bedroeg in de eerste zes maanden 549,5 miljoen euro.

Maar niet alleen de vliegtaks werkt remmend op de economische ontwikkelingen rond Schiphol. Ook door hoge kerosineprijzen en de verslechtering van de economie zal het aantal passagiers dalen, denkt de topman.