Loerende blikken

BMW heeft op zijn zachtst uitgedrukt altijd een nogal ambivalente verhouding gehad met het fenomeen sports utility vehicle (SUV). In 1993 kregen de Duitse ingenieurs na de financieel rampzalige overname van het Britse Rover (dat BMW tot de verkoop ervan zeven jaar later een slordige 7 miljard Duitse mark heeft gekost) de Landrover in hun bezit, op dat moment onder de ‘terreinwagens’ zo’n beetje het summum.

Maar Landrover is in München allang weer geschiedenis. Het merk werd overgedaan aan Ford. BMW maakte daarna al snel met de basistechnologie van Landrover (tegenwoordig van het Indiase Tata) met de X3 en X5 zijn eigen SUV’s.

Maar in de reclameslogan ‘BMW maakt rijden geweldig’ hebben de SUV’s van de Duitse fabrikant in de optiek van de consument eigenlijk nooit helemaal gepast. Want wat was er nou eigenlijk zo bijzonder aan een BMW SUV? Daarvan gingen er gezien het aanbod van zoveel fabrikanten die in dezelfde vijver vissen, dertien in een dozijn.

Dus werd er op iets totaal nieuws gebroed in München. En dat is aardig gelukt. Hij kost weliswaar een paar centen, maar zelden zal een nieuw model op de openbare weg zoveel aandacht hebben getrokken als de BMW X6. Deze is gebaseerd op het basismodel X5, dat voor deze gelegenheid als het ware horizontaal gefileerd is, waarna op de bovenste helft van de doorgezaagde auto een coupé is gezet. Waarmee BMW in plaats van een SUV een SAV (sports activity vehicle) op de markt brengt, volgens de fabriek iets totaal nieuws, hetgeen wat de benaming betreft ook wel enigszins klopt.

Maar zoals gebruikelijk bij BMW wordt ook qua technische innovatie zwaar ingezet. Je moet het als bestuurder wel erg bont maken wil je met deze auto nog van de weg raken. BMW verrast de rijder met een nieuw begrip, DPC, wat staat voor dynamic performance control. Het is een aanvulling op de xDrive, zoals BMW zijn vierwielaandrijving noemt, die de auto als deze uit koers raakt via sensoren en elektromotoren in de achteras weer in de juiste richting duwt. Het is voor de leek duizelingwekkende techniek, zoals alleen BMW die kan bedenken. In de praktijk werkt het allemaal.

Een asociaal grote wagen, die bovendien ronduit onhandig in gebruik is in de bebouwde kom? Misschien, maar je arriveert er relaxter in Berlijn, Parijs of Londen mee dan met de trein of het vliegtuig. En negeer de loerende blikken. Sommigen kijken meewarig, anderen steken bewonderend een duim omhoog, maar iedereen reageert. De eerste 200 X6-bolides waren in Nederland meteen uitverkocht. BMW heeft er vijftien jaar over gedaan, maar mag nu met recht pretenderen dat de X6 de best rijdende SUV van dit moment is.

Marc Serné

Marc Serné is redacteur economie van NRC Handelsblad en rijdt in een Volkswagen Golf.

Lees eerdere Testritten op nrc/wielen.nl