Alle besparingen die ik NU kan doen

Ooit werkte ik, net als iedere andere noodlijdende student, bij een telemarketing-onderzoek-mensen-onder-het-eten-lastigvalbedrijf. Ik moest vanaf een uur of zeven ’s avonds mensen opbellen met complexe meerkeuzevragen als ‘Bevalt Dash u matig, goed, een beetje goed, heel goed, uitmuntend, zeer uitmuntend, fantastisch, of zo goed dat u het bijna niet kunt bevatten?’

Bij het bellen kreeg ik vaak eenzame oude mannen aan de lijn, op de rand van zelfmoord, die in mij, de telemarketingonderzoeksvrouw, hun laatste luisterend oor hadden gevonden. Zo’n man vertelde dan honderduit over zijn eigen, afschuwelijke leven, dat nu aan een zijden draadje hing, want die depressie ging maar niet over, en hij zat al drie weken alleen thuis, met slechts een rol beschuit en een fles jenever. De supervisor, die met onze gesprekken meeluisterde, maakte dan woeste afkapbewegingen met haar hand. Ik mocht mijn tijd niet verkwisten aan dit soort figuren.

Dit alles heeft ertoe geleid dat ik medelijden heb met mensen die telemarketingbaantjes hebben. Daarom zeg ik altijd keurig, als er weer een belt, dat ik geen tijd heb, en waarom, en dan wens ik ze een fijne dag.

Maar sinds een half jaar word ik ook op mijn mobiele telefoon gebeld door jongens en meisjes die mij willen vertellen over prachtige deals. Midden op de dag. Overal. Ze vragen nooit eens: ‘Stoor ik u? Bent u toevallig aan het spreken bij een begrafenis? Staat u met een zieke kat in uw armen? Is uw oppaskind aan het kotsen?’ Nee, ze steken meteen van wal over alle besparingen die ik NU kan doen als ik een contract afsluit met deze of gene.

De fanatieksten zijn van de Nederlandse Energie Maatschappij, en die haat ik. Ze hebben mij al zo vaak overvallen terwijl ik middenin een deadline zit, met wervende praatjes over ‘duurzaam’ en ‘inkoopprijzen’. Deze mensen kap ik razendsnel af, maar in het kader van het respect zeg ik er altijd nog bij dat ik aan het werk ben en daarom geen tijd heb.

Dat zei ik ook tegen ene Jeffrey, van alweer de Nederlandse Energie Maatschappij, die mij gisteren mobiel belde over spotgoedkope energie. ‘Nee dank u, ik ben aan het werk’, zei ik tegen Jeffrey. Waarop hij de telefoon erop knalde. Geen ‘dag’, geen ‘sorry’, geen ‘pardon’.

Een telemarketingpersonage dat jou mobiel opbelt en vervolgens zélf de hoorn erop gooit. Dat is moderne vernedering.

    • Aaf Brandt Corstius