Eigenaar Heathrow moet drie vliegvelden afstoten

BAA, eigenaar van zeven Britse vliegvelden waaronder Heathrow, moet drie luchthavens afstoten. Deze aanbeveling heeft de Britse Concurrentiecommissie, die toezicht houdt op de concurrentieverhoudingen, vanmorgen gedaan.

Volgens de commissie heeft de dominantie van BAA in de luchthavensector geresulteerd in een gebrek aan capaciteit, traagheid bij het initiëren van nieuwe routes, hogere tarieven voor reizigers en een slechte dienstverlening in het algemeen. Daarom bepleit de commissie de verkoop van twee van BAA’s drie Londense vliegvelden (Heathrow, Gatwick, Stansted) en een van twee Schotse vliegvelden (Edinburgh en Glasgow).

„We zijn tot de voorlopige conclusie gekomen dat er belangrijke concurrentieproblemen voortvloeien uit het feit dat BAA zeven vliegvelden tegelijk in bezit heeft”, aldus Christopher Clarke, die het onderzoek van de Concurrentiecommissie leidde.

BAA, op zijn beurt eigendom van het Spaanse concern Ferrovial, wees het rapport van de hand als „gebrekkig”. Een woordvoerder verklaarde dat BAA in elk geval niet van plan is Heathrow, het drukste vliegveld van Europa, te verkopen. BAA handelt zo’n 63 procent van alle vluchten naar en van Groot-Brittannië af. Het bezit ook nog vliegvelden bij Southampton en het Schotse Aberdeen.

Veel luchtvaartmaatschappijen en passagiers klagen al jaren over de naar hun mening gebrekkige dienstverlening op Heathrow, Gatwick en Stansted. Sommige analisten schrijven dit toe aan de afwezigheid van prikkels om met elkaar te concurreren. Aangezien verbeteringen op bijvoorbeeld Gatwick ten koste zouden kunnen gaan van de centrale rol van Heathrow maakte BAA daarmee geen haast. BAA voerde daarbij aan dat er eerst toestemming van de overheid nodig was voor nieuwe start- en landingsbanen.

Ook de uitbreiding van Heathrow verloopt zeer traag. De luchthaven beschikt slechts over twee start- en landingsbanen, veel minder dan de meeste van zijn buitenlandse concurrenten. BAA hoopte zijn critici dit voorjaar de mond te snoeren met de ingebruikneming van een grote nieuwe terminal. De eerste weken van Terminal 5 mondden echter uit in een enorme chaos, die tot een nieuwe storm van kritiek leidde.

De commissie gaat verder dan verwacht. Er was rekening mee gehouden dat ze de verkoop van één groot Londens vliegveld zou voorstellen, maar niet twee. De aanbevelingen zijn overigens van voorlopige aard. Pas in april 2009 volgen de definitieve aanbevelingen.