Verlies voor Free Record Shop

De muziek- en entertainmentwinkels van Free Record Shop hebben voor het eerst in hun bestaan verlies geleden.

Als gevolg van problemen met logistieke software eindigde het boekjaar 2006/2007 met een verlies van 795.000 euro. Het jaar daarvoor bedroeg de winst nog ruim 2,6 miljoen euro.

Directeur Hans Breukhoven wijt het verlies aan de invoering van nieuwe software die gebruikt wordt voor de organisatie van voorraad, distributie en verkoop. „Daarin zaten een paar kleine fouten, waardoor uiteindelijk een domino-effect ontstond.” Volgens Breukhoven waren de problemen in de bevoorrading zo ernstig dat het ten koste ging van de omzet.

Installatie van soortgelijke bedrijfskritische software leverde ook al problemen op bij andere Nederlandse bedrijven, zoals kantoorgroothandel Samas en technische groothandel Hagemeyer.

Breukhoven: „Ons vorige systeem stamde uit de jaren tachtig. Maar drie jaar voorbereiding kon niet voorkomen dat er fouten gemaakt werden, zowel bij het bedrijf dat de nieuwe software installeerde, als aan onze kant.”

Free Record Shop kan het verlies hebben, zegt Breukhoven. „Het volgende boekjaar ziet er veel beter uit, maar het is wel zuur als je een jaar voor niets zit te werken.”

De verkoop van singles vertegenwoordigt nog maar 2 procent van de omzet. De dalende muziekverkoop wordt gecompenseerd door games. Daardoor is de leeftijd van gemiddelde klant van Free Record Shop volgens Breukhoven gestegen van 25 tot 35 jaar: „Vroeger waren er alleen jonge hardcore gamers, maar ook ouderen kopen nu spellen voor hun Nintendo Wii.”

De omzet van de Free Record Shop webwinkel is per jaar 6 à 7 miljoen euro, relatief beperkt in verhouding tot de winkelomzetten. Breukhoven heeft desondanks de ambitie om de grootste online entertainmentverkoper in de Benelux, Bol.com, binnen vier jaar ingehaald te hebben.