Metamorfose mobiele telefonie

De Europese telecomconcerns staan voor een mobiele revolutie. Aanbieders en toezichthouders ruziën over de tarieven, maar die zullen onvermijdelijk omlaag gaan. De uiteindelijke gevolgen zijn duidelijk: mobiele gesprekken zullen veel goedkoper worden. Om te kunnen blijven concurreren, zullen de aanbieders hun bedrijfsmodellen moeten aanpassen.

Grote aanbieders lopen het risico een groot deel van de winst te verliezen die voortvloeit uit de bedragen die deze aanbieders van hun concurrenten ontvangen ter vergoeding van het gebruik van hun netwerk. Deze bedragen nemen naar schatting 15 procent van de inkomsten voor hun rekening, en 30 procent van de winst. Grotere aanbieders profiteren hier het meest van, ten koste van kleinere concurrenten en aanbieders van vaste telefonie. De Europese Commissie wil dat deze tarieven in 2011 met 70 procent gedaald zijn.

Een mobiele prijsrevolutie zal daar snel op volgen, waarbij de kleinere aanbieders het voortouw zullen nemen. Underdogs – zoals Hutchinsons 3, het Duitse E-plus en het Belgische Base zullen de kans met beide handen aangrijpen om hun marktaandeel te vergroten, door de goedkopere tarieven aan de consument door te geven en agressieve prijsverlagingen door te voeren. Om te voorkomen dat ze klanten verliezen, zullen grote aanbieders als Vodafone en T-mobile zich gedwongen zien dat voorbeeld te volgen.

Hoewel niemand de exacte gevolgen kan voorspellen van het verlagen van de tarieven, hoef je maar drie jaar vooruit te kijken en het mobiele landschap begint er al heel anders uit te zien.

De lagere tarieven stellen aanbieders in staat vaste maandprijzen vast te stellen, zonder limieten voor gesprekken of dataverkeer. Dat zou een grote verandering zijn ten opzichte van het huidige systeem van maandelijkse lasten met extra kosten voor gesprekken, sms’jes en internetgebruik. Consumenten moeten straks misschien betalen voor hun mobieltjes en kunnen elders tegen extra kosten oplopen, maar het zal wel makkelijker worden om aanbiedingen te vergelijken.

In de nieuwe wereld zullen de aanbieders van mobiele telefonie ook eindelijk worden gedwongen het internet te omarmen. Hoewel de technologie voor Skype-achtige internettelefonie allang beschikbaar is, hebben de aanbieders er te weinig in geïnvesteerd, uit angst om toepassingen te introduceren die ten koste zouden kunnen gaan van de omzet uit traditionele telefoongesprekken.

Ironisch genoeg zullen de kleinere aanbieders, ook al zullen de prijzen dalen en de marges kleiner worden, het waarschijnlijk nog lastig genoeg krijgen veel marktaandeel te winnen. Mits grote spelers hun concurrentiepositie behouden, zullen de underdogs nog steeds moeten opboksen tegen sterke merken – zelfs in de nieuwe generatie mobiele telefonie.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com