Internetveilingen goed voor 4,6 mld

Nederlandse consumenten kochten vorig jaar voor minstens 4,6 miljard euro aan goederen via advertentie- en veilingsites, gemiddeld 365 euro per persoon. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research in samenwerking met Marktplaats.nl. Blauw vroeg 1.500 consumenten naar hun gebruik van onlinehandelsplaatsen – niet alleen de populaire site Marktplaats.nl maar ook andere websites. Het is voor het eerst dat de omvang van deze markt is onderzocht.

Blauw heeft in het onderzoek de segmenten diensten en mobiliteit (onder meer auto’s) buiten beschouwing gelaten. De diversiteit in die categorieën is zo groot dat verder onderzoek nodig is om de omvang van die segmenten te bepalen, aldus de onderzoekers. Auto’s vormen zo’n groot segment dat het totaalbedrag aan verkochte producten waarschijnlijk fors hoger ligt dan 4,6 miljard.

Naast auto’s zijn ook baby- en kinderspullen populair op advertentiesites. Dat verklaart volgens Marktplaats waarom de meeste gebruikers van hun site wonen in steden met veel jonge gezinnen. De inwoners van Zeewolde zijn van alle Nederlanders het meest actief op Marktplaats, meldde de site eerder deze maand. Vorig jaar was dat Lelystad.

De onderzoekers van Blauw hebben consumentenaankopen geteld waarbij de oriëntatie van producten via een veiling- of advertentiesite heeft plaatsgevonden en niet per se de betaling. Kopers en verkopers leggen contact via sites als Marktplaats.nl, Speurders.nl en eBay.nl, maar rekenen vaak af via conventionele kanalen.

Naast de elektronische handel van consumenten onderling besteden Nederlanders ook miljarden euro’s bij professionele internetsites. Volgens Blauw kochten Nederlandse consumenten vorig jaar voor 3,9 miljard euro bij webwinkels. Dat is 38 procent meer dan in 2006. Reizen vormden met 1,63 miljard euro het grootste segment, vóór verzekeringen en consumentenelektronica.

Er is nauwelijks meer verschil tussen de internetconsument en de gewone consument in Nederland, meldde onderzoeksbureau Forrester gisteren. De gemiddelde klant van een webwinkel verdient net iets meer en heeft een iets hogere opleiding. Het geringe verschil komt volgens Forrester doordat relatief veel Nederlanders internet gebruiken; 84 procent van de Nederlanders surft voor werk of privégebruik.