Een steiger voor twee veerdiensten

De Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) voer gisteren voor het eerst tussen Terschelling en Harlingen. Als concurrent van rederij Doeksen, die concurrentie absurd vindt.

Het reserveschip de Stortemelk van de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT), die gisteren begon. Foto WFA WFA01:NIEUWE VEERDIENST NAAR TERSCHELLING:HARLINGEN;18AUG2008- Terschelling heeft een tweede veerdienst. In de haven van Harlingen is de eerste boot van Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) uitgevaren. Het is een initiatief van ondernemers op het eiland, die de veerdienst van Doeksen te duur vinden. WFA/ab/str. Rob Doolaard WFA WFA

Ongeveer veertig passagiers voeren gisteren met de eerste vaart van de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) van Harlingen naar Terschelling. Een geweldig aantal, zegt Arjen Haantjes van EVT. Hij had gerekend op geen enkele passagier. Want pas afgelopen vrijdag werd duidelijk dat de EVT gisteren definitief kon beginnen.

De EVT wil het monopolie doorbreken van rederij Doeksen. Die vaart sinds 1923 heen en weer tussen Terschelling en het vasteland. Maar een deel van de eilandbewoners is niet tevreden met de monopoliepositie van deze rederij. Het belangrijkste bezwaar is de prijs van Doeksen. Volgens de eilanders kan het goedkoper.

Deze twee weken is de overtocht met EVT gratis. Daarna kost een retourtje voor een gezin met twee kinderen 64 euro (60 minuten). Bij Doeksen is dat met de veerdienst 65,72 (120 minuten) en met de snelboot 88,12 euro (45 minuten).

Op dit moment is de EVT nog in handen van drie grote aandeelhouders – eilandbewoners die er eigen geld in geïnvesteerd hebben – maar uiteindelijk moeten de bewoners van Terschelling aandeelhouders worden. Op jaarlijkse vergaderingen kunnen zij dan hun ideeën over de veerdienst kwijt. Haantjes: „We willen een veerdienst in handen van bewoners.”

Begin dit jaar kocht de EVT voor bijna 2 miljoen euro zijn eerste schip, de Willem Barentsz. In deze catamaran kunnen 250 personen vervoerd worden. Maar voorlopig vaart de EVT met de reserveboot Stortemelk. Waarom? Tegenwerken wil Haantjes het niet noemen, maar makkelijk wordt het hem niet gemaakt. Dat de andere boot niet vaart heeft te maken met een bootcommissie van het eiland die over de veerdiensten gaat, zegt hij. Binnen twee weken verwacht hij dat de Willem Barentsz mag varen. „Het is een formaliteit.”

De gemeente Terschelling is helemaal niet blij met de concurrentie tussen de veerdiensten. Een paar jaar geleden was de gemeente er nog voorstander van. Maar nu niet meer. „We denken dat de kwaliteit er alleen maar slechter van wordt”, zegt een woordvoerster. „Doeksen heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de kwaliteit. We zijn bang dat ze dat nu niet meer zullen doen.”

Of EVT daarom geen toestemming krijgt van de gemeente om op eigen plekken passagiers aan en van boord te laten gaan? Nee hoor, zegt de woordvoerster. Dat heeft onder meer met verkeersstromen te maken. „We kunnen niet de hele haven opnieuw gaan inrichten.” De EVT mag nu mede gebruikmaken van de steiger die er al ligt en eigendom is van Rijkswaterstaat. „Maar Doeksen heeft de eerste rechten.” En dus kan EVT er alleen gebruik van maken als de concurrent er niet is.

EVT vaart voorlopig een keer per dag heen en weer. Dat moet vier keer worden. „Maar dan moet het bedrijf wel een eigen steiger krijgen”, zegt Haantjes. Daar moet de gemeente Terschelling toestemming voor geven. Al twee jaar praten ze daar met de gemeente over. Tot nu toe zonder resultaat.

De gemeente werkt EVT echt niet tegen, zegt de woordvoerster. Maar dat EVT dat zo voelt, dat begrijpt ze wel. Het lijkt de gemeente het beste dat er een concessie komt voor de vaart tussen Terschelling en Harlingen. Volgens de gemeentewoordvoerster praat de regering daar maandag weer over. Volgend voorjaar kan de concessie dan verleend worden. Aan Doeksen, zegt de woordvoerster, dat is al besloten. „Voor de komende vijftien jaar. Daarna is er een openbare aanbesteding.”

Voor directeur Paul Melles van rederij Doeksen kan de concessie niet snel genoeg verleend worden. De concurrentie noemt hij een „absurde situatie”. „Wij hebben een openbaar dienstcontract met allerlei verplichtingen en zij kunnen gewoon hun gang gaan”, redeneert hij. De EVT probeert in Den Haag nog te lobbyen tegen de concessieverlening. En anders? „Dan moeten we volgend jaar weer stoppen”, zegt Arjen Haantjes.