Aanleg Tweede Maasvlakte in september

Havenbedrijf Rotterdam begint in september met de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Dit heeft directeur Hans Smits vanochtend tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van het bedrijf bekendgemaakt.

De eerste fase van het project zal 600 hectare nieuwe haventerreinen opleveren, waarvan al 400 hectare is vergeven aan drie grote terminalbedrijven voor containers, waaronder het Deense Maersk. In de tweede fase komt daar nog 400 hectare haventerreinen bij, dat wordt uitgegeven aan chemie- en distributiebedrijven. Het is uiteindelijk de bedoeling dat er op de Tweede Maasvlakte 2.000 hectare aan nieuwe haventerreinen bijkomt, een uitbreiding van de huidige haven met 20 procent.

Over de Tweede Maasvlakte wordt al vijftien jaar onderhandeld. Maar volgens projectdirecteur Ronald Paul beschikt het Havenbedrijf nu over alle vereiste vergunningen om aan de slag te gaan. Er lopen weliswaar nog enkele beroepen van Milieudefensie en de stichting Faunabescherming Nederland, maar die hebben vooral betrekking op het gebruik van de Tweede Maasvlakte en op de afgesproken natuurcompensatie.

De investering bedraagt 3 miljard euro. De rijksoverheid geeft een bijdrage voor de voorfinanciering van het project van 620 miljoen euro en wordt uiteindelijk voor eenderde aandeelhouder van Havenbedrijf Rotterdam. Het Havenbedrijf legt met baggerbedrijven Boskalis en Van Oord een zeewering (dijk en duinen) aan voor 800 miljoen euro, die tien jaar door Rotterdam wordt onderhouden. Daarna neemt het Rijk het onderhoud over.

Directeur Smits toonde zich vanochtend uitermate verheugd met het besluit. Hoewel ook de haven het effect gaat merken van de wegzakkende economische groei in Azië en West-Europa, zitten bedrijven te springen om ruimte.

Dat blijkt ook uit de groeicijfers. Rotterdam heeft in de eerste helft van dit jaar 213 miljoen ton goederen overgeslagen, 7,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Hoewel de containeroverslag met 7 procent is gegroeid wijken reders wegens congestie en een gebrek aan ruimte toch vaker uit naar Antwerpen en Hamburg, die in containeroverslag sneller groeien dan Rotterdam.

De omzet van het Havenbedrijf bedroeg 255 miljoen euro: 145 miljoen uit havengeld en 102 miljoen uit verhuur van terreinen. Het bedrijfsresultaat steeg de eerste zes maanden met 17 miljoen naar 110 miljoen euro.