RTL wil nu lekker marktleider zijn

RTL schrapte dinsdag de najaarspresentatie vanwege de dood van Stan Storimans.

Drie dagen later blikt RTL-directeur Bert Habets alsnog vooruit op het nieuwe seizoen

RTL 4, 'Millon Dollar Wedding'. Foto: presentatrice Wendy van Dijk Uitzending: vanaf zaterdag 30 augustus, tussen 20.00 en 21.30 uur Deze foto is vrij van rechten voor publicatie bij redactionele artikelen. Naamsvermelding fotograaf verplicht: Nick van Ormondt. Ormondt, Nick van

Drie dagen na het overlijden van cameraman Stan Storimans in Georgië hangt de vlag voor het RTL-kantoor in Hilversum halfstok. In de hal ligt een condoleanceregister. Het lichaam van Storimans kwam zaterdagochtend terug in Nederland. Verslaggever Jeroen Akkermans is inmiddels ook thuis.

Ondertussen gaat de aandacht van RTL-bestuursvoorzitter Bert Habets (37) ook uit naar de najaarsprogrammering. De presentatie werd dinsdag afgelast vanwege het overlijden van Storimans. Vrijdagmiddag neemt Habets de tijd om vooruit te blikken op het nieuwe seizoen. Even daarvoor heeft hij lang gebeld met Akkermans in Georgië. „Woensdag of donderdag is de begrafenis”, zegt Habets.

Geen enkel verhaal is een overleden collega waard, zei Harm Taselaar van RTL Nieuws. Overweegt u minder oorlogsverslaggevers op pad te sturen?

„Nee, en dat heeft Harm ook al gezegd. Het klinkt afgezaagd, maar de dood van Stan is het gevolg van grote pech. In Gori, de stad in Georgië waar het incident plaatsvond, leek het helemaal niet gevaarlijk. Er was geen sprake van een extreem gevaarlijke situatie of onverantwoord gedrag.”

Dinsdag zou uw eerste seizoenspresentatie worden. U volgde in februari Fons van Westerloo op. Deze zomer domineerde de sport op tv. RTL kon niets inbrengen tegen Nederland 1.

„Iedere medaille op de Spelen levert de publieke omroep extra kijkers op. Ik kijk uit naar het najaar. Toch hebben we niet stilgezeten. Voor het eerst hebben we ’s zomers nieuwe programma’s geïntroduceerd. Wie is de Chef is zo’n succes dat het aan het buitenland wordt verkocht. RTL ging niet meer op slot in de zomer.”

In de nieuwe programmering benadrukt u de scherpere profielen van RTL 4, 5, 7 en 8. Was dat nodig?

„Dat is mijn belangrijkste opdracht. Wij hebben een tijdje minder bewust gewerkt aan de zenderprofielen. Onder meer door de overname van Talpa. Wij moeten nu weer heldere zenders neerzetten waar de kijker zich thuis voelt. Dat wil de adverteerder ook graag. RTL 4 is de familiezender met shows in het weekeinde en thema-avonden doordeweeks. RTL 5 is jong en eigenzinnig voor kijkers tot 35 jaar. RTL 7 wil de ultieme mannenzender zijn en RTL 8 wordt een zender voor vrouwen tussen 20 en 49.”

Is dat scherp genoeg? Een vrouw van 30 kan terecht op drie zenders.

„Ja, we hebben echt een slag gemaakt. De profielen staan heel stevig. Targets ga ik niet noemen. Onze ambitie is om in het najaar weer lekker marktleider te zijn. Maar goed: the proof of the pudding is in the eating.”

RTL volgt dit seizoen schoonmakers, koks, bruidsparen, aanstaande moeders, rocktalenten. Hoelang gaat het realitygenre nog mee?

„Er is meer sprake van evolutie dan revolutie in tv-programma’s. Je moet proberen te innoveren binnen het genre. Het programma Uitstel van Executie vind ik zo’n vernieuwing. Wij renoveren en verkopen een huis, dat anders bij executie zou worden geveild omdat de bewoners in financiële problemen zijn geraakt. Dat is een mooi voorbeeld hoe een commerciële omroep aandacht kan besteden aan een maatschappelijk probleem.”

Talpa-programma’s zijn op één hand te tellen. Wat merkt de consument nog van de overname vorig jaar?

„Onze belangrijkste aanwinst is Radio 538. Wij zijn marktleider in radio. Verder hebben we een vierde zender aan onze family of stations kunnen toevoegen. Ons setje is nu echt compleet. Plus programma’s als Gooische Vrouwen en Voetbalvrouwen.”

Nieuw op RTL 5 is ‘Can’t Buy Me Love’, de opvolger van ‘De Gouden Kooi’. Is dat de invloed van John de Mol, voor 25 procent aandeelhouder in RTL Nederland?

„De Mol mag formats uitproberen op de zenders. Die afspraak stond in onze deal met Talpa. Dat gaat in goed overleg met onze programmadirectie. Het levert veel creatieve buzz op in het programmabedrijf. Ik Hou van Holland is een ander voorbeeld. En er komen nog meer programma’s aan.”

Dit is ook het eerste seizoen zonder de eredivisie voetbal. Hoe gaat u dat opvangen?

„Het is makkelijker om een familiezender te vullen zonder voetbal. Naar de samenvattingen op zondag keken heel veel mensen, maar ze maakten het profiel van RTL 4 onduidelijk.”

Als eerste in Nederland brengt u nieuws op de mobiele telefoon. Hoe belangrijk zijn nieuwe media voor RTL?

„Ik wil daarin een flinke stap zetten. We moeten sneller inspelen op nieuwe ontwikkelingen dan vroeger. Niet alleen als verlengstuk van programma’s, maar ook als zelfstandige initiatieven. Naast massamedia geloof ik in een op eencommunicatie. Wat we doen rond de Formule 1 is een goed voorbeeld: e-mailnieuwsbrieven, een tijdschrift, tickets voor races. De inkomsten komen uit advertenties, maar meer uit transacties als RTLvideo.nl. Kijkers betalen een paar euro om een film te zien. We zitten nu op 40.000 downloads per maand.”

Heeft u nog steeds het plan om digitale themakanalen te beginnen?

„We hebben al digitale radiokanalen via radiodigitaal.nl, overgenomen van Talpa. Over tv-kanalen onderhandelen we met kabelmaatschappijen. Wij willen RTLvideo en RTLgemist aanbieden. Over een aantal maanden hoop ik met goed nieuws te komen. Het is lastig om een goed verdienmodel te bedenken, onder meer door die 17 themakanalen van de publieke omroep. Met een grote zak geld van de overheid gooit de publieke omroep de boel dicht. Dat werkt zeer marktverstorend.”

Nieuwe programma’s RTL per zender: nrcnext.nl/multimedia